tirsdag den 22. januar 2019

Liv fra den franske have

Kære havebloggere.
Jeg er tilbage igen, et lidt langvarigt fravær fra bloggen. Ikke at jeg har opgivet at blogge fra den ene dag til den anden, men på en eller anden måde har jeg følt mig ude af stand til at skrive og komme på interessante indlæg. Jeg synes Bilbo Sækker udtrykker det meget godt, som smør der er blevet smurt og strakt tyndt ud på brødet. Ikke at jeg har en magisk ring der tynger min krop og sjæl. Men vores livsfaser er måske faldet lidt tættere de seneste 3-4 år.

Men nu bringer jeg billeder fra i søndags, hvor frosten havde lagt sig med et skønt rimlag over alt, og solen bød velkommen.


Haven har nu efterhånden fået 3 år på bagen, og græsserne er vokset til. Billederne er alt vi havde håbet på og virker bedre end vi havde kunnet forestille os.


Der er virkelig stor værdi i græsser og stedsegrønne planter. Hvor stauderne godt kan blive noget kedelige og bedene tynde , så står den franske have tydeligt i sit vinter "costume". Det er blevet en have med 4 sæsoner og 12 måneder.


Det er et utroligt lykketræf at vi kan bo så tæt på Aarhus som 7 km, og alligevel befinde os på landet, uden kig til naboer. Landskabet ligger lige for enden af haven





Solhat, lavendel, buksbom og græsser. Det gror og trives, her som i Provence.


Havens akser og linjer træder tydeligt frem, og "cypresserne herunder" som jo er Thuja, er blevet henved 3,20 meter høje fra de 1,60 meter fra 4 år siden.


Det er et utroligt lykketræf at vi kan bo så tæt på Aarhus som 7 km, og alligevel befinde os på landet, uden kig til naboer. Landskabet ligger lige for enden af haven.



Nuvel det er ikke helt bakkerne i Toscana, eller sletterne ved Valensole, men det er noget af det smukkeste vi har i Østjylland og lige udenfor havelågen.



18 kommentarer:

Åshild sagde ...

Det er hyggelig å se at man har fått til det man drømte om.

I vårt strøk av Norge er det full vinter med mellom -5 og -10. Det ligger ca 15 cm snø på bakken så det meste av plantene i hagen er helt dekket.

Noen dager med frost og sol blinker det vakkert i snøen, men jeg lengter etter våren.

Høneballehaven sagde ...

Hej Henrik
Det ser godt ud, græsser og stauder er flotte med rim.
Jeg kan godt forstå, at du er tilfreds, haven ser flot ud efter 3 år, og at den er blevet ligesom I gerne ville have den er jo fantastisk. Jeg bemærkede også din kommentar om at bo så tæt på Århus og alligevel ret privat, ja men hvor er det heldigt.
Godt med et indlæg fra dig igen.
Hilsen Lisbeth

Solbakken sagde ...

Hej Henrik. Dejligt at høre fra dig igen, og hvor tager haven sig dog flot ud. Det er jo imponerende, hvor hurtigt man kan etablere en have, hvis man knokler derudaf, som I jo har gjort. Jeg er også imponeret over thujaerne grohastighed. Smukt! Vh Susanne

Lene sagde ...

Det ser virkelig godt ud, dejlig med en have, der er flot året rundt.
Med venlig hilsen
Lene Bedstemorshave

Giga sagde ...

Din vinterhave med den stigende sol på himlen ser smuk ud. Hilsen.

Minfranskehave sagde ...

Kære Åshuld, jeg længes også efter forår, det med vinter er ikke lige mit favoritkoncept. Faktisk er jeg utrolig dårlig til vinter, og lider af vintertristesse, men et par indendørsbyggeprojekter kan det måske blive til. Venligst Henrik

Minfranskehave sagde ...

Kære Lisbeth, det føles også rart at fatte pennen igen. Jo vi er rimelig tæt på Aarhus, men vi ønsker bare plads og luft, men også nærhed til mennesker og skoler. Vi har fundet et unikt sted, som tikker alle vores ønsker, men for den da, det har været hårdt arbejde. Premien er jo haven. Venligst Henrik

Hos Villa Fryd/ Charlotte Neve Grün sagde ...

Det er meget smukt ud Henrik.
Det må jeg lære af. En have der er smuk året rundt......

God dag
Charlotte

Elin sagde ...

Skønt at du er tilbage Henrik, så flot det ser ud med frost og rimdækket!

Jeg har selv haft en længere pause, det er somom der er mere at skrive om i havesæsonen . . .

PS: Har lige sendt en ung pige et tip om jers B&B, vi kan ikke have hende så lang tid som hun ønsker det, hvis i heller ikke kan, kender i måske nogen der vil leje hende et værelse, mens hun er på Ibternship på Vilhemlsborg? Kh, Elin

Minfranskehave sagde ...

Kære Elin, tak skal du have, vi har heller ikke mulighed for at tilbyde hende et værelse og defacto hele lejligheden. Da vi allerede har en del bookinger. Jeg gav hende et link til Mårslet og omegnsopslagstavle.
Henrik

HAVELIV sagde ...

Hej Henrik fravær er ofte en dejlig rejse til noget nyt ..har lige været igennem selv en fase i livet...dejligt at se din have fra vinter tiden af dybt imponeret over dens beliggenhed og vækst...må jeg spørge hvad hedder dine palmer da jeg selv tænker i lidt jungle stemning i mit frimærke...kan jo se de er vinterhvede ..

HAVELIV sagde ...

UPS...vinterhårdfør

Henrik sagde ...

Haveliv, tak for rosen, so lidt fravær kan være skabende også. Det har det som sådan også været.
Palmerne er Trachycarpus fortunei og de skule være hårdføre til ca. -18/-22 hvis de står beskyttet.
Henrik fra iminhave.dk ved rigtig meget om palmerne, og har lang erfaring.
Venligst
Henrik

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Henrik
Godt at høre fra dig, jeres have ser jo vildt flot ud..og det samme gør da huset. Det er imponerende hvad i har nået på kort tid.

Masser af hilsner fra Linda

Henrik sagde ...

Kære Linda.
Mange tak, nu var der jo gået så lang tid, så et par billeder af havens tilstand, var sikkert på sin plads.
Jeg vil prøve at komme mere i gang igen.
Venligst
Henrik

x sagde ...

Hej Henrik,
du kan få vand i dit betondæksel, hvis du sætter en stor balje ned og et solcellespringvand - altså midlertidigt, til du får tid/penge etc. :-)
Ovre i Jylland synes jeg tit man får gode brugte ting smidt i nakken, men her i mit område har jeg fundet et plastikkar på 360 liter (90 cm Ø) for 150 kr. (https://www.dba.dk/balje--kar-pvc-balje-paa-3/id-1042048670/). Hvis du er varm på det, så vil jeg gerne hente det for dig og tage det med, når mig og datteren skal besøge Aros senest i sommerferien.
Et solcellespringvand koster ikke meget (ca. 250) og så slipper du for at trække strøm. De funker altså fint - jeg har et par stykker af dem selv.
Hilsen Tina

Minfranskehave sagde ...

Kære Tina. Jamen mange tak, jeg vil meget kraftig overveje solcelle springvandet, det lyder egentlig meget smart. Det er enormt pænt af dig med plastic baljen, jeg er bare kommet til den fase hvor jeg stræber efter at færdiggøre opgaverne, så jeg ikke skal have flere "næsten" færdige projekter. Bunden bliver støbt, og så skal jeg finde noget flydende bassinmembran jeg kan smøre på indersiden. Der kommer nøkkeroser planlægger vi, så mon ikke det bliver fint. Igen mange tak for tilbuddet venligst Henrik

Didde sagde ...

Sådan har jeg det også :)