tirsdag den 23. september 2014

En gal mands værk

Eller et kompromisløst projekt.


Peter Wibroes have er udenfor det gængse i Danmark. Han er jo først og fremmest kendt som en kreativ og hård reklamemand, men at stoppe arbejdslivet ved midnat år 2000 for at hellige sig blandt andet haven, det tror jeg ikke vi har andre eksempler på.


Havekunst og tanketidsler er en forførende bog. Billederne er med den glød som kun foto film giver, og der er noget lækkert over kvaliteten i fotoarbejdet, men papiret den er trykt på er jeg en smule skuffet over, det er lidt mælket, der er CD´s bøger bedre.



Bogen rammer plet for mit frankofile hjerte, med fascination for den menneskeskabte natur, som italienske renæssancehaver og de storslåede franske barokhaver.


Wibroe skriver at der må herske orden og kontrol i haven, jeg er enig, hvis vi ikke styrer vores have, så risikere vi at haven styrer os. Måske det er her det går galt for mange haveejere, det er græsplænen med den ugentlige pinsel og årlige hækklipning der styrer. Hvor er skønheden, hvor er skaberglæden? Den forsvinder i takt med græssets vækst.


At haven og huset skal hænge sammen er dette manifest et glimrende eksempel på, et fransk hus, tegnet af en fransk arkitekt, nu også med en fransk have.

Wibroe køber undervejs flere nabogrunde, her bygger han flere huse imens haven inddrages i det eksisterende

Englændere kan det der med at opfinde nye ord, af sammensatte ord, jeg kan godt lide ordet tanketidsler, hellere et menneske der har noget på hjertet og integritet på spil. Måske Wibroe har fundet sin Haveharmoni. Det tror jeg og bogen giver mig i den grad lyst til at udforske det skønne.

Køb den hos saxo til ca. 229 kr plus forsendelse eller lån den, jeg er sikker på jeg vil kigge mange gange tilbage i denne bog.

Ingen kommentarer: