torsdag den 11. januar 2018

Tilbage til tasterne, og mindre mobiltid

Jeg har ikke opgivet at blogge, men overskuddet og emnerne har bare ikke stået i kø


Erkendelsen er nok, at selv et indlæg bare hver anden uge har været svært at overholde, endsige et hver uge, glem det. Det er nok mest mig selv jeg slår i hovedet med disse tanker. Det at blogge er jo en hobby. Jeg lever ikke af bloggen, har heller ingen ambitioner herom, hverken tidligere, nu eller i fremtiden. Men det er da imponerende de af jer som formår at finde gode emner, relevante billeder og hele tiden holde liv og aktivitet på bloggen. Respekt og undren, hvordan gør I det ? Jo det er prioritering, så simpelt, men også talent det vil jeg anerkende.

Vintersolhverv

Kan man have for mange interesser ?
For mange projekter ?
For meget arbejde ?
For meget skærm tid ?


Vi herhjemme prøver med en lille justering af hverdagen. Mobillos kommer på sengebordet i soveværelset når vi kommer hjem, og først frem igen efter børnenes sengetid. Hvor mange af jer og jeg selv har ikke taget os selv i at stirre på den lille skærm. Eller nærmest instinktivt række ud efter den nærmest hver 10 min, selv under havearbejdet.....
Jeg har oprettet en lille instagramprofil tilbage i maj 2016, her lægger jeg et par billeder op nogle gange om ugen. Det er jo så kun de "gode" billeder der kommer der, det giver flest hits og likes. Men også det som jeg tænker er mediet force, og bagside. Der skal ikke skrives så meget og man kan dele tidens billede, eller hvad man lige har bedrevet i dag. Her kan man hurtigt forpasse ½ time, måske også mere. Måske faktisk den største tidrøver hvis man ikke er standhaftig.






Jeg kan se at der kommer lidt nye haveblogge til, og også folk der spørger ind til det at lave en blog i grupper på Facebook. Så interessen er der klart, men som jeg var inde på sidste år omkring denne tid, lever vi en skæbnetid hvor mange blogge bliver stadig mindre aktive. Har vi været alle emnerne omkring ? Det tror jeg ikke, og måske mange sider ville have godt af en genopfriskning.
Denfranskehave er i hvert fald mindre aktiv, det kan ses på indlæggenes antal, men jeg har altid tilstræbt at mine indlæg skulle have noget på hjertet, lidt dybde i indholdet. Stay on topic. Dette er fortsat sådan jeg tænker at drive bloggen, men måske I lige så gerne havde lyst til at følge et mere let indhold. Skal jeg være bedre til at komme med friske billeder af hverdagen, og måske mindre tekst ?
Jeg er jo lidt bange for man som følger ikke orker de samme billeder af det samme motiv, alt for mange gange, især hvis ikke det ledsages af tekst og overvejelser.
Måske jeg tager helt fejl ?
Der er mange typer og stilarter hvormed man blogger. Jeg tror de fleste af jer kommer forbi her pga. vores franske havedrøm, en have ikke lige som naboens. Det er en force i forhold til at skille sig ud, men det forpligter også. Der er langt bedre fotografer derude end jeg, og det er faktisk en af de ting der er tunge synes jeg. Billederne, at redigere dem, komprimere dem så de ikke tager for lang tid at indlæse på siden.
Alle fotos i dag er i råt format, ingen beskæring, eller farvejustering ej heller komprimering. Det går da, men de er taget med mobilen, og jeg synes så meget bedre om at bruge spejlreflekskamera. Okay alle foto skal jo heller ikke være til et bogudgivelse, men de mangler lidt dybde, farvegengivelse og der kommer forvrængning i kanterne.




 
Hvad bruger I af programmer til jeres billedbehandling, for mit tager for lang tid og er lidt tungt.
Har jeg skrevet om et projekt eller emne som I meget gerne ville have uddybet, et plante valg eller noget helt tredje.

Lad mig høre jeres feedback og tanker. Hvad savner I fra mig, eller synes kunne være interessant at læse om eller se.

Vinterstemning i lavendelharlekin.


35 kommentarer:

Elin sagde ...

Det var jo så en interessant blog du skrev her Henrik :-)
Og et emne vi nok alle os bloggere har tænkt over.

Da jeg i sin tid startede med at blogge, var det egentlig af helt andre grunde end i dag! Jeg bloggede på en amerikansk platform der hed Journalspace.com, den mindede faktisk meget om Facebook, som kom senere.

Jeg bloggede for at blive bedre til at formulere mig på engelsk, og fordi jeg elsker at fotografere og gerne ville have et sted at dele min interesse for naturfotografi!

Dengang fotograferede jeg med mit elskede Canon IXUS65, og billedredigerede i PhotoShop. I dag må jeg indrømme, bruger jeg langt mere min IPad og Instagram, og fotograferer og billedredigerer der. Det er jo faktisk gode resultater man kan få, synes jeg!

M.h.t. ideer til at blogge? Ja, det kan være svært, jeg havde jo et par år som blogger for Århus Onsdag, med deadlines, så der skulle jeg levere. Men en god ide, og det ved jeg fra mange journalister, hav altid en notesbog og kuglepen liggende let tilgængeligt, og skriv straks ned, og gerne flere gange dagligt, når du får en tanke, idé eller emne, så har du en idébank du kan tage frem når du skal skrive :-)
God dag til dig - på en grå dag hvor man ligeså godt kan sidde og og læse og kommentere blogs :-)

Godt Nytår!
Mvh, Elin

Åshild sagde ...

jeg synes det har veldig spennende å les om utviklingen av deres hage og også hus. Du ligger i min bloggroll så jeg oppdager nye tekster. Alle må få velge hvor mye tid de kan bruke.

Jeg tar ikke bilder i raw, jeg regner med at ditt kamera kan stilles så du får ut begge deler. Både bilder som du raskt kan bruke, og de som du kan redigere. Jeg har ikke de kravene til bilde kvalitet og bruker de aller fleste bilder slik de er. Det eneste jeg gjør noen ganger er å ta et utsnitt, eller legge på litt mer lys. disse mulighetene ligger i Bilder i Microsoft programmet på min PC.

jeg vil veldig gjerne lese mer om din hage og hus.

Sussi.Sussinghurst sagde ...

Spændende... Jeg følger din blog for at følge udviklingen i den franske have, det er sjovt at "leve med" i opbygningen, men jeg har ihvertfald ikke brug for opdatering på den hver uge... også fordi jeg nok følger med i lidt for mange blogs, instagramprofiler og grupper på facebook - og jeg vil jo helst ikke gå glip... så jeg ser stort set det hele - det hele alt for meget.
Problemet er også at nogen ting går igen på alle tre medier (det gør jeg også selv nogen gange ups), det kan man godt blive træt at. Jeg så at en kendt have-medie-person skrev at man helst skulle lægge 3 - 4 billeder på instagram dagligt, for at få fuldt udbytte (vel nok erhvervsmæssigt) så hende følger jeg ikke mere.... jeg har ikke TID... jeg har også et LIV...tror jeg...eller har da haft. Håber du fortsætter i det tempo der passer dig. De venligste hilsner SussiAlice

marie sagde ...

Hej Henrik. Når jeg læser din blog, er det for at læse om, hvad du er optaget af, og hvad der foregår i din have. Derfor synes jeg personligt,det er en dårlig idé at lave indlæg på bestilling så at sige. Derfor synes jeg heller ikke, du bør lave om på din stil. Billeder bliver vi oversvømmet af i en uendelighed og kan gå på Instagram, hvis det er det, vi går efter, vedkommende tekst kniber det mere med.
Et (måske) banalt forslag: et fast månedligt indlæg om haven - vi havebloggere elsker at følge med i andres haver, og for dig som haveejere kan det blive en fin ressource. Ved siden af kunne du have notesbogen, som Elin nævner, hvor du kunne notere ideer til mere indholdstunge indlæg. I stedet for at bruge notesbog, starter jeg dog selv på en kladde, når jeg opdager at et emne presser sig på, og nogle gange kommer der et indlæg ud af det, andre gange bliver kladden skrottet.

Lene sagde ...

Jeg kan godt lide at følge med i hvad, der sker i din have, hvor mange indlæg der laves er ikke vigtig for mig.
Jeg har selv en blog, men det er nu mest for min egen skyld, jeg bruger den til at kunne gå tilbage i og se hvornår forskellige ting er lavet og hvordan haven så ud før. Man kunne selvfølgelig godt sige, at det behøver jeg ikke en blog til, men ud over det, og det er nok det vigtigste for mig, fører bloggen til en masse bekendtskaber rundt omkring, skønne havemennesker, nogle kender jeg kun fra bloggen og andre har jeg mødt i virkeligheden.
mvh
Lene Bedstemorshave

Nana sagde ...

Jeg synes at charmen ved blogs er at de er personlige og forskellige. Og din er lige som DEN skal være :-) Jeg tror det er vigtigt at man har lyst til at skrive blog. Det har jeg de fleste dage, men når jeg ikke har noget på hjerte eller ikke har nogen billeder, springer jeg gerne en, to eller tre dage over. Jeg skriver meget bredere (altså om flere emner), end du gør, jeg har ikke et andet arbejde jeg skal passe, og jeg har en ambition om at tjene penge på min blog. Det er alt sammen med til at give mig luft til 18-20 indlæg om måneden :-) Jeg følger bloggere der udgiver flere indlæg om dagen og blogs hvor der dukker et indlæg op 10-15 gange om året. Det ene er ikke bedre end det andet, synes jeg. Det er bare forskelligt, og det er som sagt charmen :-)

Nana sagde ...

Åh, jeg glemte ...: Jeg bruger Picmonkey til at redigere billeder. Ofte redigerer jeg dem ikke, men komprimerer dem blot ...

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Jeg holder af at følge jeres hus- og haveliv. Selvfølgelig har det været særlig spændende at følge jeres nye byggeri og anlæg af den franske have, men jeg kan også lide at læse om det almindelige haveliv. Komme med rundt og se de forskellige haverum og beplantningen året rundt. Det keder mig ikke at se billeder af samme haverum igen og igen hvis der fortælles noget nyt dertil.
Jeg synes f.eks. at det var interessant at læse om hvordan du har fundet alternativ til de slanke søjlecypresser og det er sjovt at komme med på rejse til forskellige steder.
Ang. billederne så bruger jeg Picasa til beskæring af mine. Jeg savner virkelig et godt all-round fotoprogram, for jeg har ikke vænnet mig til "Fotos" på min Macbook, men jeg er ikke indstillet på at købe et dyrt program som Photoshop. Jeg bruger også mere og mere iPhonen frem for spejlreflexkameraet - iPhonen er jo lige ved hånden altid.
Jeg redigerer ikke vildt meget, det bliver til at lysne eller mørkne og så beskæring.

Frede sagde ...

Jeg glædes altid over dine indlæg - og jeg har bestemt ikke noget imod at se de samme motiver igen og igen.
Jeg nyder dine smukke billeder, men selv nøjes jeg med et lille pocketkamera, som ikke længere kan zoome.... Det med at bruge mobilen bliver vist ikke rigtig mig. Jeg bruger et lille, gratis redigeringsprogram, der hedder Xnview - og det eneste, jeg gør, er at beskære.
Dine tekster er altid læseværdige - det er interessant at læse om andres overvejelser. Selv laver jeg kun indlæg, når jeg synes, jeg har noget at fortælle - som regel haverelateret. Hvis det er haverelateret, deler jeg linket i 2 havegrupper på facebook, og det genererer rigtig mange læsere.
Instagram er jeg ikke blevet bidt af - jeg er til gengæld meget begejstret for havebloggene, hvor der er tekst med refleksioner og overvejelser.
Keep up the good work!

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Jeg er glad for din blog som den er. Billederne i dag er da super, for min skyld kan du sagtens spare det ekstra arbejde med redigering.
Jeg redigerer næsten aldrig mine billeder, de fleste der kommer på blogger er taget med telefonen. Jeg har også et godt kamera, men hvis jeg skal ind og hente det hver gang jeg lige vil tage et billede, bliver det ikke til noget. Jeg forsøger at tage billederne, så de ikke skal beskæres, hvilket jeg ved jeg ikke får gjort.

Jeg synes det er dejligt at se andres haver på forskellige årstider, og den udvikling der sker i de forskellige haverum. Jeg har også været ret vild med at se billeder fra jeres hus. Så bare fortsæt, når lysten og tiden er der.

Kærlig hilsen Anette

Fru Friis sagde ...

Hej Henrik. Hvor er det et godt og velformuleret indlæg du har lavet. Masser af dine tanker har jeg selv haft, nå ja, og sikkert mange andre bloggere også. Tilfældigvis talte jeg med en anden blogger idag og emnet faldt også på om man skal skrive mere eller mindre. Min helt faste overbevisning er at vi skal gøre det, som er rigtig for os hver især. Kun på den måde bliver bloggen personlig og man får skrevet og udgivet det, vi har lyst til. Og det må i bund og grund være det vigtigste. Som læser hos andre, mærker jeg jo selv efter en stemning, jeg kan lide og som får mig til at fortsætte. Det er bestemt ikke nogen selvfølge.

Lige nøjagtig din blog følger jeg, fordi du skriver nogle informative indlæg, jeg kan lære noget af. Det har været, og er stadig, spændende at følge jeres store byggeri og den nye have. Og sjovt at følge dine hang til det frankofile, i en verden hvor det engelske ellers har høj prioritet.
Så fortsæt endelig i samme spor og lav de indlæg der passer ind i din rytme.

Min egen blog har også stået stille i ca. 4 mdr., men på intet tidspunkt har jeg tænkt at jeg var stoppet som blogger. Der var blot lidt skriveblokering og manglende entusiasme, så derfor hviletiden. Men nu er jeg begyndt at læse med igen og smide nogle kommentarer rundt omkring og om en uges tid, er også jeg tilbage ved tastaturet med nye indlæg.

Med hensyn til fotoprogram er jeg meget nysgerrig. I mit tidligere liv arbejdede jeg lidt i Photoshop, men den mulighed har jeg desværre ikke længere. Så nu er det Picassa, hvor jeg kan lave lidt collager og redigere en smule. Det med komprimeringen har ikke kunnet finde ud af siden jeg forlog PhotoShop, så jeg ved reelt ikke hvordan mine billeder virker ude i blogverden. Men jeg må lige få læst alle kommentarer igennem og se om der er nogle gode fif til billedprogrammer, som ikke koster en jetjager.

Hyggehejsa fra fru Friis :o)

Høneballehaven sagde ...

Hej Henrik
Jeg blogger meget fordi jeg især her om vinteren har tiden til det, men respekt for dig at du ikke laver mange indlæg. Du har arbejde og familie, der også skal passes, så er det ikke nemt at nå og blogge så tit. Jeg følger med, fordi det er spændende at se, hvad du laver i hus og have.
Mit fotoredigeringsprogram hedder Faststone Image Viewer, det bruger jeg til alle mine billeder.
Bh
Lisbeth

Kjeld sagde ...

Hej Henrik

Det er spændende at følge din blog, og jeg glæder mig altid når der kommer nyt.
Ser altid dine indlæg men får ikke altid skrevet en kommentar.

Jeg foretrækker blogs frem for facebook fordi man bedre kan kigge med når man har tid og at man nemt kan gå tilbage i indlæggene, hvis man ikke lige har haft tid at følge med
Jeg har også en facebook profil men der kan nemt gå måneder uden at jeg er inde og kikke, det har aldrig fanget mig.

For mig vil det være bloggene der trækker mest.

Ha' en god aften.

Frk. Anemone sagde ...

Hej Henrik
Hvad vi som læsere af en blog hver især betages af er jo individuelt, og jeg synes som nogle af de forrige at man skal gøre som man selv synes. Jeg har også fulgt med i jeres husbyggeri og opstart af ny have og det er spændende med dig, med en noget anderledes have.
Jeg kan godt lide at du viser billeder fra forskellige årstider og også fortæller om havens opbygning og jeres udfordringer med det.
Bliv endelig ved i vanlig stil - hvis du eller selv hygger dig med det :)

Jeg følger ikke særligt meget med i haverne på Facebook, kan bedre lide bloggen hvor det er nemmere at finde indlæg fra tidligere.

Jeg har i flere perioder på min egen blog også manglet inspiration og noget relevant at skrive om. Jeg bruger Picasa til billedbehandling men gør ikke noget særligt ved mine billeder.

God weekend

Gårdejerinden sagde ...

Hej Henrik
Jeg holder også af at følge med på din blog. Jeres husprojekt og ja, hele havens opbygning er meget spændende at læse med om.
For mig er det også mest interessant at læse blogs fremfor Facebook. Via bloggen får jeg en længere historie og tanker bag ifht Facebook, der let bliver et "quick fix" - kan du følge mig?
Jeg har selv en Facebook/instagram knyttet til min butik, fordi det er en god måde at formidle varer og stemninger på - men bloggen er min egen.. Her skriver jeg om hverdagen og det rør sig lige nu i vores liv på Gården.. Måske ligeså meget en slags dagbog for mig - en måde at videregive inspiration og tanker på.. Antallet af indlæg er svingende - jeg synes, måske ligesom dig, jeg skal have noget på hjertet..
Tanken om en god gammel notesbog er måske en god ide, så kan vi lige få skrevet et par tanker og ideer ned, som senere kan tage form i et nyt blogindlæg..
Som sagt..jeg er glad for at læse med her og glæder mig altid til at se mere fra jeres frankofile hjem ;0)
..forresten ifht billeder bruger jeg pt Picasa - men har lige meldt mig til et fotokursus ( for jeg holder faktisk også meget af at fotografere ) - skal nok sige til, hvis jeg bliver klogere og finder de vise sten :0)
Rigtig god weekend ..

Henrik sagde ...

Kære Elin.
Tak for indput, jeg vil klar tage den der med notesbogen til mig, havde en gang et Word dokument med ideer og emner, men så skal man have gang i computeren osv. Måske det også har ændret sig, jeg sidder meget ved computeren i mit arbejde, og bruger den næsten aldrig hjemme. Har ligesom fået nok. Jeg kan i øvrigt godt huske den gang du skrev til Århus Onsdag, jeg tænkte uha sikke et mod...
God dag derude, vi må mødes i haven i dette år.
Venligst
Henrik

Anne Vestergaard Jørgensen sagde ...

Hej Henrik,
jeg har også haft en pause på 6mdr fra bloggen både på grund af PCen var træg, men havde også brug for mindre onnline tid og mere tid til arbejde ude i haven. Ja masser af praktiske gøremål og jeg føler faktisk at jeg kom rigtig godt med igen i efterårshaven. Så nu er jeg klar til bloggen som du også vil gøre lidt mere af igen. Min hverdag har også været fuld af PCarbejde, så taste arbejde og se på skærmen igen igen. det lå ikke lige for.
Jeg vil lave mindst en gang om måneden et indlæg, så det er min egen årlige dagbog. Det har jeg faktisk gjort siden 2012. Så der er billeder og beskrivelser af årenes forskelligheder i vejr, vind, hvad var godt og hvad var skidt. Hvornår kom frosten i efteråret og hvornår så jeg den første bi om foråret. Glæder mig til at følge din skønne have. Den er virkelig skøn og helt sin egen.

Sanne-Pande-Kaffekande sagde ...

Hej Henrik. Også jeg er glad for din blog som den er! Der er altid noget substans at hente. Da vi selv (stadig) ombygger/totalrenoverer på bondegården har jeg været vild med at følge jeres husbyggeri, men også opbygningen af haven er herlig at følge. Jeg kan godt lide dine indlæg om konkrete tiltag i hus eller have á la "hvad gjorde jeg/vi", og hvad var overvejelserne om at gøre netop sådan. Hvad gik godt, og hvad gik mindre godt. Jeg synes billederne i dette indlæg er fine, jeg savner ikke noget. Og så ser farven på huset altså helt fantastisk ud på det første billede..... - så skulle du komme til at kede dig nu hvor huset er færdigt, så kan du jo liiiiige stikke til at male facaden en smule mere brun-gul, som på billedet :-))Bedste hilsner Sanne-Pande-Kaffekande

Lise sagde ...

Hej. Jeg glæder mig altid til at læse dine lange informative indlæg, og venter gerne på,dem. Så fortsæt som hidtil, når du har tid og lyst og noget på hjertet.

Elin sagde ...

Hej Henrik, og så glemte jeg helt at skrive, at din blog hører til min absolutte yndlings på min blogroll! Det er et spændende projekt i har kørende og jeg har jo fulgt med helt siden før i flyttede! Jeg tror det var det skønne grønne drivhus der først fangede min interesse. Det var før jeg selv fik drivhus . . . :-)

Jeg skriver desværre ikke til Aarhus Onsdag mere, alle vi bloggere blev 'fyret' Jysk Fynske Medier solgte syv ugeavis-titler til Politikens Lokalaviser. Deriblandt desværre Århus Onsdag. Så vi har leveret vores sidste blogs. Lidt ærgeligt for det var også med til at motibere mig til at blogge mere.

Jeg kan fortælle at da jeg bloggede, skal vi sige, 3-4 gange ugentlig, havde jeg over 500 hits på min blog hver dag :-) Jeg har nemli' en Statcounter, så jeg kan følge med. Det gider jeg ikke mere, men jeg vil dog gerne skrive lidt mere fiór min egen fornøjelses skyld. Men hvis man gerne vil have mange læsere, så er det med at blogge ofte :-)

Henrik sagde ...

Kære Åshild, tak for kommentaren din. Det er jo hyggeligt der sidder andre end danskere derude og læser med, jeg følger selv en række blogs i Sverige og Norge. Ja man må jo skrive om det som optager sindet og sjælden, og er det interessant for flere, er glæden herved belønning nok. Men en gang i mellem er det jo godt at kigge og spørge om man kunne forbedre sig, eller åbne en ny dør,
Venligst
HEnrik

Henrik sagde ...

Kære Sussi. Tror lige du slog hovedet på sømmet, med alle de medier vi følger kan vi alligevel ikke nå dem alle, endsige kommenterer dem. Kvalitet og aktualitet en vigtigt parameter, især for mig, og dette kan jeg ikke klare hvis jeg skulle skrive hver uge. Havde faktisk overvejet om jeg skulle poste i FB gruppen når jeg lægger nyt op, men indtil videre tror jeg det må være adskilt.
Venligst
Henrik

Henrik sagde ...

Kære Marie. Tag du det bare roligt, der kommer ingen indlæg herfra på bestilling så og sige, jeg tænkte bare i en retning af om der måske var noget jeg havde skrevet om som som trængte til uddybelse. Jo vel det er sikkert jeg kunne skrive mere om både projekter og hverdagsovervejser. Men mange tak for ideen om et måske månedligt indlæg om enten havens gang, eller ligefrem de ting jeg gerne ville lave i den kommende måned. PÅ denne måde kunne I alle følge bedre med i det enkelte dele af havens udvikling over sæsonen men også over år. Den vil jeg arbejde sikkert videre med.
Venligst
Henrik

Henrik sagde ...

Kære Lene. Du er skam ikke den eneste der skriver på din blog, også lidt som en dagbog, jeg går også tilbage på min for at se hvornår var det nu jeg lavede de stiklinger, osv. Blogland Danmark åbner helt klart for både venskaber og bekendskaber, der er mange jeg følger som jeg ville være ked af hvis de forsvandt, og som jeg har været utrolig glad for at havde lært at kende. FLere har besøgt os i haven, og jeg har sat stor pris på hver og en.
Venligst
Henrik

Henrik sagde ...

Kære Nana, tak for indput til billedredigering, det kiggerjeg nærmere på. JEg bruger et der hedder Fotor, gratis og okay, blot lidt tung arbejdsgang med at gemme redigerede billeder... Du har jo ret, det der arbejde tager så meget af min fritid, og med mindre børn, huset der kræver sit og haven ikke at glemme, så har jeg tit meget materiale, men ikke flere timer eller kræfter når klokken bliver 22+. Bloggen skal være en hobby, og ikke pligt arbejde. Det kræver omhu at drive bloggen med et kommercielt islæt, især når det ikke skal være totalt overfladisk. Det løfter du nu meget godt, og jeg kigger tit forbi hos dig :-)
VEnligst
Henrik

Henrik sagde ...

Kære Lisbeth. Det gklæder mig utroligt meget at du fandt indlægget om cypresserne interessant, fordi det dækker meget godt en stor del af ånden i vores have og hus, kan originalen ikke bruges, må det bedste alternativ findes. Vi dyrker virkelig en have på grænsen, men jeg kunne nok godt blive bedre til at formidle alle de planter vi dyrker som giver haven sit franske DNA, men ikke er krævende og bare giver et andet udtryk end de engelske og danske cottagehaver. En stil som godt kunne udbrede mere i DK, med et udeliv når vi arbejde med klimaet.
JEg kender godt Picassa, er de ikke noget om at det muligvis ikke længere bliver opdateret, eller udfases.
Venligst
HEnrik

Henrik sagde ...

Kære Frede, tak for rosen. Det betyder meget for mig at du synes mine tekster er læseværdige, ser du jeg har tidligere, især i skolen ikke været glad for at skrive. Dansk stil var noget af det værste, jeg hader præstationsarbejde på skrift. Jeg har et til tider nok lidt firkantet skriftsprog, og skal virkelig strenge mig an for at skrive flydende. Tekster hvor ordrene nærmest kommer selv, og flyder ind i den store sammenhæng, så pointer og observationer ikke roder, og målet kommer naturligt, det er en svær opgave synes jeg. Nå ja træning, jo mere man arbejde med det, jo bedre kan man blive, men talent det er ikke nogen ulempe i vores verden. De der har det, det beundre jeg. Tak for indput, det er værdsat.
Venligst
HEnrik

Henrik sagde ...

Kære Anette. Du er jo absolut en af landets flittigste havebloggere, og bliv endelig ved med det. Din blog har jo mange facetter, og åben have hele sommeren, og jul også. Sikke en tour de force. Tror jeg vil være mindre snobbet i fremtiden og bruge flere billeder fra mobilen, det går meget hurtigere med at lægge ind, og som du beskriver det, hvis man lige skal ind og hente det "gode" kamera hver gang....det er vist et af symptomerne hos mig. Point taken. :-) Jeg skal nok fortsætte som jeg er, men lidt løbende tilpasning og jo et must.
Venligst
Henrik

Henrik sagde ...

Kære Fru Friis. Tak fordi du tog dig tid til at skive, jeg ved du har en stor opgave på FB, og det ses jo som du selv skriver også på blogggen. Man kan simpelthen ikke være alle steder på en gang. Jeg tænker det er et emen som vi alle har tænkt over en eller mange gange. Skal jeg skriver mere, eller kan jeg skrive mindre uden at mine trofaste følgere falder fra. En ting vil jeg sige, dengang CD skrev hver dag, der kiggede jeg faktisk ind hos ham, fordi jeg netop vidste han skrev hver dag, nogen gange vare det bare kort, men andre gange ledte det til søgninger på nettet efter planter o.lign. Derved ikke sagt som om de mange mulige bevæggrunde for de mange indlæg. Min pointe er blot at regelmæssighed kan være en meget stor styrke, fx, hvis jeg altid udgav mine indlæg om mandagen, så ville mange måske fast kigge ind hver tirsdag formiddag, og så ikke tænke så meget over det det andre dage. Med alle de medier vi kan følge, så bruges der egentlig meget tid blot på at scrolle, og det er jo egentligt ikke så godt for tidsforbruget. hmm. Tror jeg vil tænke lidt herover.
Photoshop har jeg også en gang haft adgang til, men når man ikke bruger det professionelt, så kan det for meget og er ikke voldsomt amatørbrugeregnet, men skønt for profferne.
Venligst
HEnrik

Henrik sagde ...

Kære Lisbeth fra Høneballehaven. Du er jo at finde på bloggen nærmest dagligt, og det er ikke mange dage jeg ikke kommer forbi, dette bekræfter jo også min pointe til Fru Friis om regelmæssighed, der kan ligge en meget stor kvalitet heri. Du og jeg blogger jo helt forskelligt, qva vi også står to meget forskellige steder i livet, både i og uden for haven. Ikke desto mindre har vi et interessefællesskab, som giver til os begge to. Jeg har startet dette usædvanlige haveprojekt, og der er nok ikke mange der har indrette hus og have efter så streng en passion.
Jeg vil klart kigge på Faststone Image Viewer, det synes at virke godt for dig.
Venligst
Henrik

Henrik sagde ...

Kære Kjeld. Jeg har det meget ligesom du, jeg har en FB profil, men bruger den ikke meget aktivt. Det er sjældent jeg skriver derinde. Til gengæld bruger jeg den meget i vores Citroenklub, der har vi vores små grupper organiseret, og man får hurtigt svar og hjælp, deri ligger FBs force efter min mening.
Venligst
Henrik

Henrik sagde ...

Kære Frk Anemone. Det glæder mig du har fundet det spændende men mine mange overvejelser både hvad angår haven og huset. Det er svært at skrive så det kan læses, uden at blive belærende, eller bare kedeligt. Jeg hygger mig så men med at blogge, men har bare i perioder så svært ved at få skrevet indlæg færdige, og når simpelthen ikke det jeg ellers gerne ville skrive om. Det skal være relevant for bloggen og haven, men jeg skrev lidt sidste år om, at vi bloggere (jeg selv )måske skulle være klar til også at skrive bredere på bloggen. Dette for at tilpasse os, så det ikke bliver en "gammelkone/mande" klub, men tiltrækker yngre havefolk. Dog tror jeg det også går så hurtigt derude med Instagram og FB, at vi kommer til at lige druknedøden vi alle overstrømmer hinanden med indlæg. Jeg er klart en af de blogge hvor det må blive Less is More.
Venligst
Henrik

www.AnettesFlora.com sagde ...

Hej Henrik
Selvom jeg ikke er den flittigste i en verden af bloggere, heller ikke til at kommentere, så kigger jeg med hos dig stort set hver gang. Det jeg nyder er dine tekster, som enten røre lidt i vandende, eller viser dit ægte og ærlige udtryk i jeres have, og hus, og tankerne bag
Uanset at vi ikke har samme stil, ja så INSPIRERES jeg, det er hvad forskelligheder gør for mig, og det er sjovt.
Sjovt at læse du også kan bruge lang tid på insta, følte selv inden min pause at jeg sad med den tlf i hånden ALT for ofte.
Følger med så ved du det;-)
Hilsner og godt nytår fra Anette

Fru Kat sagde ...

Hej Henrik
Jeg læser din blog for at få inspiration til min egen have. Mange af indlæggene har jeg læst flere gange. Så jeg bruger bestemt indlæggene mindst lige så meget som billederne. Hvis bloggen bliver daglig og med mindre ( for mig ) relevante emner, falder jeg fra. det har nu endnu ikke oplevet fra dig, men hellere et godt indlæg med længere pause imellem. Jeg har ledt og ledt efter din lavendel oversigt, men kan ikke finde den. DU har tidligere skrevet til mig om hårdføre lavendler; hvis du en dag får tid ville jeg gerne høre lidt mere om du har flere erfaringer med andre hårdføre lavendler.
rigtig god skrivelyst til dig - nubkiver det snart forår .
Mvh AneKathrine

Henrik sagde ...

Kære Ane Kathrine.
Det glæder mig at du kan bruge mine mange indlæg og læser flere igen og igen, det gør jeg også selv rundt omkring.
Min lavendel oversigt, har jeg arbejdet på, og blot ikke fået den lagt op. Det skal med i et indlæg i nær fremtid, det lover jeg dig, kan pinligt huske du spurgte allerede tilbage i foråret 2017 vist nok....
Venligst
Henrik