fredag den 6. marts 2015

Villa utopia

Hvad er egentlig min franske have ?

Vi ombyggede og tilbyggede huset selv
Billeder fra vores første have, kolonihaven vi var lykkelige og 10 år yngre. Det blev 4 år
Hvorfor hedder bloggen det ? Jo jeg er frankofil, men det er der så mange der er, og nogle væsentligt mere end jeg. Haven ligger jo ikke i Frankrig, jeg er i Danmark.
Nu skal I høre.



Vores have nr 2, nu med murermester villa i Haderslev, sikke et knoklearbejde, vi faldt desværre aldrig til, hjertet var ikke med. Det blev næsten 4 år
Mange taler om det, flere kender det, nogen af os lider under det. November november november. Egentlig er november ikke så slem, det er mere tanken om at efter november venter december, og januar. Selv med februar er der ikke skyggen af forår i sigte, marts, det hjælper da lidt. Men april, åh jeg elsker april, for nu ved jeg der er bedre tider forude, jeg får det bedre. Med maj måneds ankomst er jeg rask igen. Vinteren er væk.


Vores have nr 3, Rækkehuset til leje, kun på vej, vi vidste ikke hvor længe, men vi kunne ikke leve uden at skabe en have. Det blev 4 år
Kan man ikke rejse væk, må man enten gå til hjernevrideren og lære at håndtere vinteren. Eller skabe en ny virkelighed , et utopia, en drøm. Jeg prøver det sidste.
Hvert år spørger jeg min trofaste hustru. Hvordan kan her være så skønt i maj ? Hvorfor skal vinteren være så lang og grå ? Jeg ved godt hun har det på samme måde, hun bearbejder det bare bedre.

feb 2015
Vores 4 have. Haven i Hørret vi har snart været her i et år. Vi er ved at genfinde lykken, her kan vi blive. Hele familien
Bloggen her er min drøm,  på skrift, i billeder. Her kan jeg se at vi flytter os lidt hele tiden, vi kommer nærmere drømmen. For det er min kur, haven er min livsnerve. Min franske have er min helbredelse. Mit håb om utopia,  hvor jeg selv i vinterens dyb, vil kunne finde lidt af det Sydfrankrig som har greb om mit hjerte. Åh jeg længes. Efter en have, nu er vi kommet hjem. Vi skal ikke flytte mere. 12 år 4 haver, nu finder Sjælen igen rodfæste.

Jardin, oui mon jardin.

17 kommentarer:

HAVELIV sagde ...

Kære Henrik, sikken en skøn rejse og Du er god til at skrive så man får forståelsen af det seje træk som nu er ved vejs ende....du kunne ikke hoppe over hvor gærdet var lavest...for det sted I har fundet nu,er perlen. Smukt.

Giga sagde ...

Lad din drøm haven fransk skønhed vokser. Allerede det er tid til at arbejde i haven og gør mig glad. Hilsen.

Unknown sagde ...

Hvilket arbejde I har været igennem, men når man har det i blodet så... Alt hvad du og din hustru har frembragt af haver er vidunderlige og forhåbentlig lever jeres gode arbejde videre hos andre. Skønt , at I nu føler At I er havnet på rette plads. Bliver spændende at følge dig fremover. Kh Tona

Unknown sagde ...

Sikke nogle smukke haver, min favorit er absolut jeres nuværende. Sikke meget i har nået på så kort tid. Det bliver spændende at følge fortsætningen.
Mange have hilsner

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Henrik, jeg er sikker på at der hvor i er landet, er der hvor i skal blive. vejen dertil har været lang og fyldt med udfordringer og udvikling :o) I jeres tidligere haver ses tydeligt kærligheden til haven og det franske.
Rigtig god weekend.

Høneballehaven sagde ...

Dejlige billeder fra jeres haver, godt du/I endelig har fundet roen nu. Sikken en have, I kan få lavet der, men det tager tid, måske skal vintrene tages i brug, og så er det i grunden ikke så galt med vinteren ;)
God arbejdslyst

Jette sagde ...

Hej Henrik.Skønt indlæg......og hold da helt op.4 huse på 12 år.
Men er sikker på at er landet det rigtige sted denne gang.
Glæder mig SÅ meget til at følge udviklingen i både hus og have.
Er sikker på at begge ting bliver med lige det FRANSKE look du er så glad for.
Rigtig god weekend i det jyske Jette

HWIT BLOGG sagde ...

Underbart...drömma ska man och jag gillar verkligen dina bilder!
Ha en skön helg!
Varm kram,
Titti

Elin sagde ...

Kære Henrik, hvor er det godt skrevet, og jeg forstår sig så godt!! Vi har jo også haft et par huse, med haver, før vores nuværende.
Men det sted i har fundet nu, er tæt på det perfekte! Det var godt set, at i kan lave et fransk landhus ud af det, jeg kan også godt se resultatet for mig, og så den fantastiske udsigt!!!
Nej, det hus bliver i ALDRIG trætte af, og vinteren vil føles meget kortere i disse mediterriane omgivelser!
Jeg glæder mig over at følge med på bloggen, og tak fordi du lader os kigge med!
En skønne dag kommer de fra et stort House&Garden Magazine og vil lave en reportage! Trust me!! 😄😄😄

Esther - Min lille store have sagde ...

En spændende rejse I har været på. Kiggede især ekstra grundigt på billederne fra Haderslev, da huset ligner min mormors hus meget (selvom meget er ændret) Hun boede forøvrigt på Zeisesvej.

Det lyder til I nu har fundet jeres franske "paradis" i Danmark - og jeg følger stadig interesseret med i jeres hårde arbejde :)

Fru Friis sagde ...

Et dejligt indlæg om din haverejse. De der vintertanker er du bestemt ikke alene om, det er en sej tid. Så er det ekstra dejligt at I nu har fundet det helt rette sted at dyrke have i mange år frem. :o)

Henrik sagde ...

Hej Grete, nej den nemme løsning har bare aldrig være os.

Tina, mange tak for rosen om vores haver. Vi har jo måttet prøve og frem, og læse alt det vi kunne. Hvilken haveform tiltaler en mest, det er et svært valg.

Anna Vibeke, vi har også lange arme. Men tiden er jo da med os, det man har nået, er jo klaret.

Henrik sagde ...

Hej Linda og Jette. Vi håber også virkelig at vi kan blive, har ingen andre planer, men en ny have hver 4 år, det er jo tosset. Det skal nok blive med stærke franske toner, og en ro for sjælen.

Titti, Ja drømme om haven har vi jo alle, fremtiden skal bruges til at realisere dem.

Hej Elin, Det er altid interessant at kigge på historien, hvilke huse og haver har man haft og dyrket. Om vores bliver i en liga til glittet papir, må tiden vise. Men vi vil forfølge drømmen om et lille stykke Sydfrankrig under kølige himmelstrøg.

Hej Esther, sjovt med Haderslev, vi havde hus på Ryes møllevej, så jeg har gået meget på Zeisesvej med hunden, og på grønningen. Flere huse her er jo fra 30´erne.

Fru Friis, endelig er vinteren slut, det er forårets tid der kommer, og solen varmer igen.

Livsnyderhaven.dk sagde ...

Sikke en have rejse i har været ude på. De første 3 år i en ny have, syntes jeg er de hårdeste. Men man kan altid bruge den erfaring man har gjort sig. Jeg glæder mig til at følge din nye haverejse, jeg kikker i spænding hver gang du poster et blog indlæg. I dag var en SUPER have dag, solen skinnede og det lignede en maj dag. Sådan en dag hvor man glemmer alt besværet...

Unknown sagde ...

Hej Henrik

Jeg har fulgt med på jeres blog og synes det er en meget fascinererne bygning i har fået fat i! Jeg har ved at kigge billeder bemærket at i har taget de gamle lamper og trappen ned? Er det noget i skal bruge igen, ellers er jeg interesseret i det til vores mejeri projekt. mvh Flemming

Henrik sagde ...

Hej Flemming, jeg må desværre skuffe dig. Lamperne har entreprenøren fået til sig ejendom, og trappen er blevet kasseret, stod overfor en dyr renovering pga. rust.
Venligst Henrik

Henrik sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.