fredag den 10. juni 2016

Det skal være skidt før...

En tur i golfbunkeren.

Vi har kastet os ud i omdannelsen af det største haverum, det provencalske parterre.
Tilløbet har været langt, vi har ventet på at facaden var færdig og forårstørken satte ind. Nu skulle det være.


Hele gårdpladsen skal omdannes til have. Her har bilerne holdt parkeret siden 1915, belagt med ral og godt fastkørt.


En weekend, 27 m3 filtersand og en kraftig minigraver, det rykker virkelig ved tingene. Nu kan jeg også betjene den til husbehov, sikke mange nye færdigheder man må tilegne sig i sådant et projekt.
300 m2 er blevet grubet, og omkring 9 cm filtersand pr m2 er det blevet til. Det hjælper.

Et lille sneak preview af husets farve. 
Nu mangler så den fine udjævning, med håndkræft, en rive, en spade og en mørtelbør. Jeg ville ikke løbe risikoen at gravemaskinen trykkede jorden ned igen. Okay jeg fortryder nok denne disposition lige nu, for hold da op det er tungt arbejde. Jeg flytter ca, 1,2 m3 pr dag eller ca. 10 trillebøre. pr aften.... Men det hjælper stille og roligt.


Der er lyspunkter, her fra bunden af potageren op imod lavendel harlekin. meget provencalsk i sit udtryk, dog nok til den lidt grønne side....


Nu med lange arme.

21 kommentarer:

Ege sagde ...

Øj det skal bli flot !
Have arbejde gir muller (-;

Livsnyderhaven.dk sagde ...

Nu ser jeg hvad du mener! Åben have bliver spændende. Men jeg er sikker på det bliver godt. Det lyder som om du får virkelig lange arme! God arbejdslyst.

Solbakken sagde ...

Hold da op, I går til den:) Det bliver bare godt - glæder mig til at se mere!

Frk. Anemone sagde ...

Ja, du må da virkelig have lange arme. Kæmpe arbejde - er det nederste billede virkelig et billede af hvordan det så ser ud nu?
Hvor er husets farve blevet flot 😊

Henrik sagde ...

Hej frk Anemone. Ja det er den endelige farve, og huset. Dog stadig med stillads. I får snart en heltotal.
Venligst
Henrik

Høneballehaven sagde ...

Imponerende, glæder mig til at se det færdige resultat. De lange arme kan Bent sætte sig ind, han kørte også utallige trillebørfulde, da han lavede regnvandsbedet, han ville heller ikke have maskiner ind i haven.
God arbejdslyst

Jette sagde ...

Hej Henrik.Det rykker da godt i din Franske have.
Og du går til den med både maskiner og håndkraft........respekt !!!
Og flot farve huset har fået.
Smukt billede fra din have.Og er sikker på at din have bliver et lille mini Frankrig.
Fortsat god arbejdslyst Jette

Ulla sagde ...

Uh hvor spændende, og sikke flot facaden er blevet! Rigtig varm og lækker farve. Der er sat kryds i kalenderen til åben have :) der står lavendlerne garanteret også rigtig flotte. Mvh

Vibe sagde ...

Hvor herligt, tillykke med at komme et skridt viderer, det er sådan en god følelse, det ser sørme godt ud.

Unknown sagde ...

Smukt med smuk på, på det sidste billede. Jeg kan godt forstå du har lange arme, i går da virkelig til den.

Sussi.Sussinghurst sagde ...

Det er VIRKELIG noget af et projekt - men hold op hvor ser det allerede godt ud - GOD ARBEJDSLYST - jeg er mega spændt på at se resultatet her

Fru Friis sagde ...

Henrik - nu som orangutang... og sikkert en meget tynd orangutang!! Hold da op for et projekt og hold da op hvor du slider i det. Jeg gentager som altid mig selv, men RESPEKT for dig og din familie. Glæder mig til fortsættelsen. :o)

Henrik sagde ...

Og udvidet kørekoordination med trillebør. Har hældt 3 m3 filtersand i lavendelbeddet. Mon ikke det hjælper. Det nye parterre anlægges som grushave.
Venligst
Henrik

Vivi sagde ...

Sikke dog som der knokles igennem hos jer.
Huset er blevet superflot med den gule farve.
Havde ikke forventet, i kunne nå at anlægge gårdspladsen til have i år - dyb respekt for det store arbejde i på kort tid har fået udrettet. Jeg glæder mig meget til at følge det projekt i har gang i lige nu. Jeg ville gerne have set haven til havefestivallen, men må af gode grunde blive hjemme på min egen matrikel den weekend, håber chancen byder sig igen senere.

Henrik sagde ...

Hej vivi. Vi er midnatsbloggere du og jeg. Tænke nok du ville synes om farven. Lige nu kunne jeg godt bruge lidt flere timer i døgnet, og måske en ekstra fridag i ugen. Nu får vi se med gårdspladsen, der er planter der skriger på en plads i jorden.
Vi får jo nok en chance til at holde åbent igen...
Henrik

Nette sagde ...

Hej Henrik
Jeg bøjer mig i støvet for planlægning, tålmodighed og sansen for detaljer. Og ikke mindst energiniveauet. Jeg glæder mig meget til at se det færdige resultat, velvidende at en have aldrig bliver færdig. Det bliver huset til gengæld forhåbentligt. Måske Tourtøserne og jeg kan overnatte på jeres B&B næste år, når vi skal af sted 😉

Henrik sagde ...

Hej Nette, I skal være meget velkomne til den tid, må så hellere komme i arbejdstøjet og blive færdig med værelserne.... Vi prøver hele tiden at evaluere er vi på planen, følger vi ånden.
Venligst
Henrik

Henrik Mikaelsen Havehjernen sagde ...

Sådan en omgang traktose er ikke at spøge med. Godt du har fået hjælp af noget maskineri som modgift. Jeg havde nok sparet mine arbejde noget mere ved den sidste manøvre, men jeg er jo også ret mageligt anlagt :-)
Spændingen stiger hen imod åben have - håber sådan at vejret holder, så den sydlandske stemning for alvor kan blive slået an!
Hilsen Henrik Havehjerne

bloggernefa sagde ...

Holy moly et projekt. Jeg ruller rundt i sandbunkerne (støvet) af respekt. :)
Det ser jo gigantisk ud Henrik.Hvor bliver det bare gennemført, fantastisk og fuldkommen vidunderligt. Jeg ser det allerede for mit indre øje. Det blir jeg bare så fristet til at køre til Jylland for se IRL når I er så langt - hold op hvor må du have lange arme. Og fuld fortjent med al den ros iøvrigt, for sikken en jysk stædighed af den allerbedste slags. Der er jo nærmest lidt Anne Just - for kunne hun lave en engelsk have i sandet, - ja - så kan du vel også lave en fransk lavendelparterre.

Jeg har allerede forberedt manden på Fermob fødselsdagsønske hos Livingtrendoglivsstil. Så er der blot tilbage at håbe, at han synes det er lige så smukt som jeg kan forestille mig det med det rigtige bord til de franske stole.

Godnat herfra. Har lige båret potter ind under halvtaget, samlet en bærepose dræbersnegle og synes nu at jeg har fortjent en god nattesøvn.

knus
Eva

Henrik sagde ...

Kære Eva, tak for den lange tekst og ros. Har faktisk tænkt på netop Anne Just, især den del, hun bestilte jord i hele vognlæs. Jo tak da, jeg har indtil videre fået sølle 3 vognlæs, og hun fik vist over 50 synes jeg at have hørt på et tidspunkt. Ang. Fermob, det er kvalitetsmøbler, her i Frankrig sælges gamle Fermob til priser der nogen gange ligger over nypriser. Skøn patina er vist meget værd. Du vil ikke fortryde.
Jeg vil enormt gerne byde dig velkommen en dag, lad os få en sæson eller to mere i jorden, og så skal jeg prøve at blæse dig omkuld her i vores sydfranske utopia. Det er i hvert fald ambitionen, hvis folk kommer for første gang, og lige må knibe sig i armen, det er vel ikke Provence ?

Vedr. snegle......der gælder alle kneb.

Kærligst
Henrik

bloggernefa sagde ...

😄 rigtig god arbejdslyst. Det blir så gennemført. Kender du Brooke Gianetti fra Ojai i Californien? Hun skriver bloggen Velvet and Linen og har med sin mand bygget et nyt husk på en grund med et gigantisk træ. Se evt hendes blog og især hendes instagram konto. Bøgerne har jeg købt og de er ikje til at lægge fra sig.

Knus og god arbejdsweekend i haven

Kærligste havehilsener
Eva