onsdag den 7. september 2016

Nyt spejlbassin

Sensommeren er en tid hvor haven bare nydes.

Det har jeg i hvert fald hørt og læst mange gange, men selv om der sikkert er en sandhed her i, og vel også et lille vink til havemennesket om at huske også at nyde og ikke kun yde i haven. Så har det på en eller anden måde altid betydet færdiggørelsen af de mange projekter der blev startet i foråret. Altså selv om I ikke har hørt fra mig, så har jeg dog udrette et par småting.


Jeg gravede lige groft ud til bassinet da vi havde minigraveren på besøg, ifbm med grubningen af den gamle gårdsplads, den som nu er vores parterre.


Der er helt sikker mange måde at lave vandbassiner på, de gode, de dyre de langtidsholdbare og så det lidt mere enkle. Dette er klart i den sidste kategori.
Jeg har ikke tid til lige nu, at lave det fantastiske spejlbassin med de italienske kalkstens fliser, og den støbte bund.
Så det bliver i alt sin enkelthed.
Komprimeret afretningssand, og en Bassindug i plast. Her burde man bruge EPDM gummi grundet den meget lange holdbarhed 20 år og modstandsevne overfor perforationer.
Men jeg regner med en gang i fremtiden at kunne lave den smukke løsning, nævnt ovenfor...


Ovenpå sandet (5 cm,)  lægges 2 lag fiberdug, imod rødder og evt skarpe sten.


Kanten er trykimpræneret brædder der var tilovers fra husbyggeriet, så genbrug er en god ting her.

Måske lige et par nøkkeroser, men spejlet fungerer.

Som afslutning bruger vi 40x40 betonfliser, resultatet er nu meget harmonisk og smukt i sin enkelthed, og et layout som absolut er at finde i den sydfranske have.
Nu skal der bare barkflis om roserne, så vi ikke skal luge hele tiden, og en lille sti på hver side med ærtesten som i resten af havens stier.
Nå ja og så en hæk for enden, med buet nicher og rundbuer til udgange i resten af haven. det bliver rigtigt smukt, om en 5-8 år !

De bliver ca 1,5 x 1,5 og skulle gerne bøje sig ned over spejlet.

Her de skønne Moschata roser "Felicia" som dufter som ja ...skønne roser, måske let citrus og lidt hyld.. De er meget resistente overfor regn, så prøven er bestået.


Vi har også begyndt at lægge haven om igen allerede, men det får I høre om snart.

16 kommentarer:

Lise sagde ...

Enkelthed er ikke så dårligt.

www.AnettesFlora.com sagde ...

Det er meget smukt og meget behageligt jeres spejlbassin. Tillykke med det flotte resultat.
Med hilsner Anette

Henrik Mikaelsen Havehjernen sagde ...

Det ser rigtigt godt ud! Effekten er jo heldigvis den samme uanset om det er plast eller en støbt bund. Har faktisk lavet samme trick i Ballum, for det er også en nem måde at få det med spejl bassin prøvet af i det hele taget...gider man rense det, fylde op osv.? Flot ser det i hvert fald ud!

Jette sagde ...

Hej Henrik.Dit spejlbassin ser da bare rigtig godt ud..............og så til en billig penge.
Nye projekter har vi vist alle på bedding.
Jeg er måske lidt bekymret for flisen rundt omkring roserne.
Hae læst et sted at roserne ikke har så godt af flisen.
Fortsat god arbejdslyst i haven.
Og rigtig god solskinsdag Jette........der er på vej til det jyske.

Unknown sagde ...

Det ser knald godt ud!
Vi har også tænkt på at lave et spejlbassin i vores have men med to store hunde, er jeg bange for at det bare bliver omdannet til drikkebassin og svømmebassin.... Så jeg er bange for at det må blive ved drømmen.
Men det giver virkelig noget ekstra til haven. Flot lavet :)
Mange hilsner Vibeke

Henrik sagde ...

Hej Henrik.
Ja du nåede jo at se det umotiverede hul uden formål i august, ærgerligt jeg ikke nåede at få det lavet til åben have, men der var rigeligt andet. Det er nu også første gang vi rigtigt har vand i haven, men effekten er jo et must. At det tiltrækker liv er så et ekstra plus.

Hej Jette.
Der kommer ikke flere fliser, end selv bassinkanten. Det har jeg set fungere sydpå med roser langs med kanten. Men de vil selvfølgelig her i starten få lidt mere splask vand når de regner. Vi må se.

Hej Vibeke, vi har også en stor hund, og den hverken bader eller drikker af bassinet, så giv ikke op på drømmen.

Venligst
Henrik

HAVELIV sagde ...

Henrik, kanon ser det ud og ja holdbarheden den regner vi med....du er fuld af gode ideer....må man kopier...for dit projekt gav mig blod på tanden....så godt gået,..fliser rundt om, jamen flot.👏👏👌💐🌷🙋 hilsen fra Grethe

Lene sagde ...

Hvor ser det hamrende godt ud.
Har også hørt det med flis om roserne, så der er måske noget om snakken!

Glæder mig til at se flere gode ideer :).

Henrik sagde ...

Hej Jette og Lene, Åh ha nu er jeg med træflis om roserne hmm. Gør de ikke det rundt om i kommunale bede ?
Henirk

Vivi sagde ...

Skønt bassin du har lavet :-)
Du har lavet bassinet på samme måde, som jeg ville have gjort, hvis jeg skulle have et bassin med lige kanter.
Ang. roserne skal du være opmærksom på, at flis bruger en del kvælstof, når den omsættes, så tilfør kvælstof inden jorden dækkes, og vær efterfølgende opmærksom på at beplantningen vil kræve mere kvælstof end en jord der ikke er dækket.
Flis holder på jordens fugtighed, så vær også opmærksom på, om jorden i bedet holder så meget på fugten, at planternes rødder kan rådne (mener du bor på lerjord), men hvis jorden i bedet er grubbet burde det være løsnet så meget, at der er fornuftigt dræn).
En sidste ting, som jeg formoder du har helt styr på er, hvis du vælger flis, så skal der et lag på omkring 15 cm til, for at ukrudtet ikke kan spire.

Henrik sagde ...

Hej Vivi, det sidste med mængden 15 cm havde jeg godt styr på, og nu du nævner det med kvælstof kan jeg godt huske det. Tror bare jeg vil droppe det og bruge alm jorddække. Jeg tænker bare i at begrænse mængden af luge arbejde, stor have = meget ukrudt. Tak for råd, det er meget værdsat.

Esther - Min lille store have sagde ...

Det ser skisme godt ud!

havenmedhunden sagde ...

Ja, det ser jo så simpelt ud, men arbejde kræver det jo alligevel.
Hvordan holder du bassinerne rene uden pumpe?
Vil rigtig gerne have et, og med din metode er det jo indenfor rækkevide, men er det til at holde spørger jeg altid mig selv.
Hilsen Heike

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Det ser godt ud og spejlet er så fint:)) Hvad med storkenæb rundt om de roser i stedet?

Henrik sagde ...

Hej Heike. Der kommer frisk vand til når det regner, og en blød kost til indendørsbrug er perfekt til at "skrubbe" bunden.
Venligst
Henrik

Henrik sagde ...

Hej Lisbeth, det var egentlig en god idé, om 3 år er de store nok til at dække selv.
Venligst
Henrik