torsdag den 17. august 2017

Efter ferien og åben have 19 august

Der har været lidt sommerstille på bloggen.


Nogle holder ferie og får endelig den tid de ønsker sig til at skrive og opdatere havebloggen. Jeg plejer faktisk også at have et par projekter til at forsyne jer med over sommeren. Men i år fik jeg ikke taget billeder eller struktureret tiden op til ferien.
Vi har i den grad holdt ferie og koblet helt ud. 3 jobskifte på 2 år i familien her og et hus/have projekt, samt etableringen af vores beskedne BB har taget kræfter og tid, Vi trængte til ferie og få tankerne samlet. Det kan være svært at se sammenhænge og løsninger når man har ekstra mange bolde i luften.

Hvad sker der i sådan en have med en usædvanlig våd sommer ? Jo da ukrudtet vokser 1,5-2 meter og giver rigeligt arbejde til flittige hænder. Blomsterne udvikler sig langsommere, og bliver ikke helt så afbrændte som nogle år. Der er flere rosenknopper, og lavendlerne afblomstre senere end vanligt.

Her får I en ordentlig havespand billeder




Lavendlerne i siden vokser godt til






Drivhuset bugner af tomater og agurker.

Hortensia i terracotta er en evig gyldig klassiker

En meget lille reklame, vi holder åben have lørdag den 19 august, 11-17.
Entré 25 kr. Afkølet rosé, kaffe, og lidt sødt. Tvivlsomt vejr, men optimistiske haveværter.

Sensommeren er over os, lad os huske at nyde den.

19 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Henrik
Det ser nu fint ud, ukrudtet ses ikke.
Jeg kan godt forstå, at I trængte til afslapning, det har været et par hårde år for jer.
Hilsen Lisbeth

Amah sagde ...

Hej.
Det ser godt ud.
Er der cypresser fra Sydeuropa, de høje slanke? Jeg har altid fået at vide, de ikke kan gro i Danmark men disse 2 ser ud til at trives godt.
Hilsen fra Mette.

Hos Villa Fryd/ Charlotte Neve Grün sagde ...

Hvor ser det da bare godt ud hos jer. Man aner slet ikke ukrudt.
Rigtig smukt syntes jeg og er helt vild med jeres to høje slanke træer.
Er det en for for Cypresser. Sådan nogle kunne jeg vildt godt tænke mig!
God åben have til jer. Med jeres positivitet skal det nok går.

Smuk weekend
Charlotte

Henrik sagde ...

Kære Mette og Charlotte.
De slanke cypresser er fup og fidus, det er Thuja Smaragd, som bliver klippet 2 gange om året.
Venligst
Henrik

Amah sagde ...

Ja der blev jeg snydt!. Jeg er ellers allerede i gang med at bestille CUPRESSUS SEMPERVIRENS TOTEM!
Hilsen Mette.

Henrik sagde ...

Kære Mette.
Jeg har plantet en cypres på 2,5meter ud i haven på en beskyttet plads i veldrænet jord, regner med at pakke den ind i fleece til vinter. Men det er absolut et eksperiment.
Henrik

Henrik Mikaelsen Havehjernen sagde ...

Det ser jo skønt ud. Og så med sol på endda! Håber I får en dejlig "åben-have-oplevelse" og minimum af regnbyger :)

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Henrik
Man må da sige at i kan da kun have haft brug for en velfortjent ferie.

Ukrudt, det er vist det ord jeg har sagt og skrevet mest i den her sommer :o)
Hold fast der har været meget.

Jeres have ser nu helt fantastisk ud og lavendlerne er groet en del. Jeg er helt pjattet med søjlecypresserne, det giver virkeligt et langt look.
Forsat god sensommer
Fra Linda

Elin sagde ...

Hvor ser det godt ud! Du er nok også god kunde ude hos Olav i Eurogarden kan jeg tænke mig!

Vi glæder os til at se det hele, kommer i eftermiddag!
Mange hilsner fra Lasse og Elin

Frk. Anemone sagde ...

Det ser vildt godt ud det hele - ønsker jer en dejlig dag og forhåbentlig nogle gæster.
Desværre er jeg selv forhindret.

Lis Madsen sagde ...

Hej Henrik.
Tak for et dejligt besøg i din og din kones franske have. Det var meget inspirerende at snakke med jer og ikke mindst se haven i virkeligheden. Også tak for snak om de fine lyseblå Perovskia og om hvordan man skal behandle dem. Og sidst også tak for nogle lækre små kager.
Hilsen Lis

Jette sagde ...

Hej Henrik.Tak for skønne billeder fra jeres franske have.Er sikker på at jeres gæster var meget imponeret,for det er jeg.Når nu jeg flytter i lejlighed må jeg jo tage rundt til næste år og se alle de dejlige haver der findes derude.
Er total vild med det billede med de to cypresser.
God søndag Jette

Sussi.Sussinghurst sagde ...

Dejlige krydrede sol billeder, det næsten flimrer af varmedis.... men den (varmeflimmeren) må vist mest tænke os til i år - ihvertfald hertillands.
Tak for målen på pergolaen.... jeg får nok ikke brug for dem, men hvad er vi hvis vi ikke har drømme. Håber at I havde en god åben dag.

Henrik sagde ...

Kære Linda. Åh ha det ukrudt, vi må leve med det i en hvis mængde, og det er også okay. Men vi ser frem til at bedene lukker mere og de mange små ufærdige partier i haven bindes sammen. Og ikke kun af det fælles ukrudt. Lavendlerne er skønne og har en enorm grokraft.
Venligst
Henrik

Henrik sagde ...

Kære Elin. Ja det vejr var helt uforudsigeligt. Vi må ses en anden gang.
Venligst Janne og Henrik

Hos Villa Fryd/ Charlotte Neve Grün sagde ...

Tusind tak for svar Henrik.
Sådan nogle må vist på min liste.

God tirsdag
Charlotte

Henrik sagde ...

Kære Lis.
Selv tak for besøget, det er altid spændende og interessant at møde nogle af de mange der følger med på bloggen. Jeg håber meget at det har hjulpet dig til succes med Perovskia, det er en stabil og nem busk som under de rette forhold kvitterer med en usædvanlig lang blomstring.
Venligst
Henrik

Henrik sagde ...

Kære Jette.
Ja livet kan have mange ukendte facetter, og tiden i lejlighed giver overskud til at besøge flere haver. Men savnet kan jo også næres varigt derved. Har du overvejet at skrive dig op i en kolonihaveforening, fordi jeg tror ikke du vil kunne undvære en have.
Du skal være velkommen på besøg en dag.
Venligst
Henrik

UplayOnline sagde ...

det har været et par hårde år for jer.


ทางบ้าน