søndag den 23. januar 2011

Lavendel

Lavendel, kommer eftersigende fra det latinske lavare At vaske. Denne fantastiske staude/busk er for de fleste og mig selv inklusiv indbegrebet af sommer ,middelhavsvarme og duft.
Når de høster i starten af juli kan man vågne op til denne intense duft ved vandet  hundrede kilometer væk

Billede lånt fra nettet

Lavendel dyrkes kommercielt med de æteriske olier for øje fra sletterne ved Montelimar syd for Lyon til parfume byen Grasse nord for Côte d´Azur.
Når de høster i starten af juli kan man vågne op til denne intense duft af lavendel ved vandet  100 kilometer væk.

Hidcote Blue
Til brug for produktionen af olier dyrkes to typer af lavendel. Lavendula Augustifolia er den originale vilde lavendel, denne har den bedste olie kvalitet, men også det mindste udbytte, ligeledes variere den alt efter jordforholdende. L. Augustifolia olie er meget dyr og bruges fortrinvis i parfume industrien.
Den anden og idag mest dyrkede er Lavadin som er en krysning imellem L. Augustifolia og L. Latifolia. Disse benævnes Lavendula x intermedia, feks varianten "Grosso" eller kendt som "Provence lavendel" denne giver et langt større udbytte, men også af en ringere kvalitet med færre duft nuancer. Den bruges til næsten al anden produktion hvor i lavendel indgår.
Selv dyrker jeg for tiden 10 forskellige lavendler, ville gerne have flere, blot har jeg et plads problem.

Hvis man ønsker lavendler udover den kendte
L. Augustifolia "Hidcote Blue" kan jeg varmt anbefale denne hjemmeside. Her kan man bestille til levering i maj, men man skal være tidligt ude.
www.lavendelbo.dk

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Tak for tippet. Jeg har længe haft lyst til at have flere slags lavendel, men ikke lige vidst, hvor jeg skulle begynde at lede.

Bedste søndagshilsner
Birgitte

Henrik sagde ...

Lavendelbo er Danmarks nordligste lavendelgård og vist nok også den eneste, har været forbi engang det ser helt fantastisk ud med række efter række af lavendel, som noget fra en anden verden.
God søndag
Henrik

Frøken Solhat sagde ...

Lyder helt vildt skønt at vågne op i Frankrig til duften af Lavendel.......og synet er da ikke mindre end fantastisk. Utrolig hvor man kan komme hen på en blogrundfart. Tak for kigget :0)

Solhatten

Henrik sagde ...

Kære Frøken Solhat
Selv tak, synet kan tage pusten fra de fleste og duften er den evige genkaldelse af sommervarme, når man ryster en tørret buket lavendler.
God aften

Henrik

Nette sagde ...

Kære Henrik

Så du lagde en kommentar på min blog og klikkede mig ind for at se lidt om dig.
Dit lavendel indlæg var meget timeligt, da jeg planlægger at indramme et nyt bed med en fed lille hæk af lavendeler. Dit lavendel-link må undersøges nærmere i morgen, for nu må jeg vist hellere få lidt skønhedssøvn.

Godastunder-tokigaidéer sagde ...

Tack för tipset. Jag är en big fan av lavendel och har en hel del i min trädgård ca 80 plantor.
Vilken härlig blogg du har jag kommer åter.

Anna

Henrik sagde ...

Skønheden kommer indenfra, siger man, men kan man skabe skønhed uden et ditto indre ? Det tror jeg ikke. Da er det blot facade.
Lavendel kan jeg ikke leve uden, den skal være i min have, som lykke og helsebringer.

Henrik