tirsdag den 25. januar 2011

Jucara Palme

I dag har jeg sået denne spændende palme, faktisk er det et souvenir kit jeg købte i Londons KEW Garden for 3 år siden, håber de stadig vil spire. Palmen skulle kunne tåle noget frost, hvor meget ved jeg ikke, men den kommer i en potte, hvis altså det lykkes med såningen.

Nødderne har ligget i vand natten over, dernæst er de blevet lagt ned i det medfølgende kokosmos og dækket med 5 mm mos. Nu skal jeg bare vente og lade naturen gøre sit, samt huske ikke at
lade det tørre ud de næste 1-3 måneder! Hmm.









Om Jucara palmen kan jeg fortælle at den stammer fra de sydamerikanske regnskove beliggende ud til Atlanterhavskysten, hvor den er en af hovedplanterne og fødekilde for både dyr og mennesker. Det er hjertet der sidder i toppen af 8-10 årige af palmer der kan spises af mennesker. Virkelig Slow Food.
Har aldrig smagt palmehjerte, men når jeg tænker på hvilken tid det tager inden høst/fældning og hvor lidt udbyttet er kan det nu godt være jeg melder fra.

Den kan blive op til 15 meter, men mon ikke jeg har god tid til at anskaffe et højere drivhus hvis dette lykkes.

3 kommentarer:

Kristin Aurdal sagde ...

Lykke til med palmen, og det er nok noen år til den rekker å bli 15 meter :-)

Henrik sagde ...

Det håber jeg :-) Ellers er det jo en god anledning til at bygge sig et større og bedre orangeri istedet for det lille drivhus.

henrik sagde ...

Hej Henrik...er den begyndt at spire? Har selv forsøgt med et par honning palmer for over 1 år siden...men venter endnu :-)

Go sommer