lørdag den 30. april 2011

Versailleskasser

Det må jo godt se ud af lidt.

Jeg har længe haft planer om at bygge et par eller 4 Versailleskasser til terrassen, okay vi bor ikke ligefrem i et palæ eller lignende, men det er en god og smuk løsning til at skabe lidt læ og skygge på vores åbne terrasse.. Resultatet synes jeg er blevet rigtigt godt.



Der ligger egentlig ikke den store snedker opgave i at lave disse kasser, blot lidt tålmodighed.
Når man laver flere kasser på en gang går det faktisk hurtigt da man kan "massefremstille" de enkelte dele.
Tidsforbrug eksl. maling ca. 15 timer, eller en god weekend.

Her er et par detaljer der vigtige.
Siderne top og bundrem har et 90 graders snit på bagsiden hvorpå brædderne skrues på.
Den lille dekorative udskæring giver blot kassen det sidste touch. I teorien skulle den være med til at give vridningsstabilitet men det kan man ikke regne med når bundrammen er i træ, og ikke i smedejern som på originalerne.


Prisen pr. kasse lander på ca. 300 kr med lærketræ, rustfrie skruer samt en god træbeskyttelse.

Skitsetegning med angivelser af mål kan som sædvanlig findes under fanen Nye projekter.

Hvilke træer skal i kasserne ? Det må I vente og se .

9 kommentarer:

bloggernefa sagde ...

Hej Henrik

Hvor er jeg imponeret. Dem vil jeg straks vise min kære husbond. Jeg har nu plaget i snart 12 år - siden vi så Versailles, om han ikke vil lave nogle. Jeg tror snart han er træt af mig, og vil give efter.

:)
Glæder mig meget til at se dem med træer i.

bloggernefa sagde ...

Forresten. Kender du Butinox maling? Det er terpentinbaseret - det holder bare bedst. Smør ikke vandbaseret på disse flotte kasser.

Frøken Solhat sagde ...

Bestemt Henrik.....selvfølgelig må det se ud af noget.......citrusfrugter, figen eller oliven ville være et godt bud :0)

Min ene lavendel er desværre gået til er jeg bange for.....forstår ikke helt hvorfor da de begge har fået samme behandling :o( Men den anden har det super godt med et flot rodnet og friske nye skud har lige plantet den ud i dag :0)

Dorthe

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Flot, flot, flot - det ser ud til at du hygger dig med snedkerarbejde og jeg er spændt på at se dem med træer i:0)

Nette sagde ...

Jeg er imponeret. Anede ikke at sådanne dimser hed versailleskasser. Blot navnet er imponerende.
Mon det er prydpære, der skal i? Du har vist en forkærlighed for middelhavsstemning :-)

Henrik sagde ...

Hej Eva.
Du har set helt rigtigt mht. maling, det bliver en oliebaseret farve jeg har hjemtaget fra Frankrig. Vert Oliver hedder den, viser nogle billeder senere af de nymalede kasser. Jeg har lige lidt scannings problemer, så skitsetegningen kommer først på senere. De fleste mænd kan vel overtales med fx. kage, grillmad. Er der ikke noget med mænd, maver og hjerter.
Henrik

Susanne sagde ...

Superflotte plantekasser og skønt, at du har lyst til at dele arbejdstegninger og beskrivelser med os :-)

Lene sagde ...

De er fantastisk flotte dine kasser. Jeg synes du er meget dygtig. Skal de males eller har de allerede fået træbeskyttelse?
Ville passe MEGET godt i sort til min have :)

Gro sagde ...

Så gør du det igen :-D Rigtig flot! - Skal der stå noget stedsegrønt i dem?
Jeg kæmper stadig med at " få" lavet mit plantestativ færdig. Måske nå nu det bliver lidt dårligt vejr :(
Mange hilsner Gro