fredag den 2. august 2013

Sommerlæsning, til nydelse og læring

Nu hvor haven er lidt mere i hvile er der tid til at læse.

Jeg har anskaffet denne smukke bog om Nicole de Vésians sidste have La Louve (Hun ulven)
Kort handler den om hendes designmæssige tilgang til både til tøj og tilbehør samt hvorledes hun overførte dette touch til haven, hvor genbrug er meget dominerende.
Næsten alt der kan klippes bliver klippet, og formet. Det er en have med meget få blomster og meget grønt, men det arkitektoniske bærer hele haven. Blomsterne er det som sammen med de skiftende skygger markerer årstiderne. Fascinerende, og hun skabte haven på under 10 år startende i en alder af 70 !!



Det berømte lavendel parterre, hvor hver anden plante klippes og derved ikke blomstrer

Klippede buksbom og andre stedsegrønne

Og nu til noget helt andet.
Jeg føler jeg har brug for at lære nyt og prøve at forstå bare en procentdel at de ideer og tanker som til dels ligger bag hele denne "hollandske bølge".
Endnu er jeg ikke kommet igennem bogen. men absolut spændende og der lægges ikke fingre imellem. Rimelig kontante kommentarer, og vurderinger. Meget fangende og inspirerende.


Jeg skal nok til at kigge lidt mere på hvordan græsser kan integreres i haven.



God sensommer til Jer alle derude i de skønne haver.

3 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Tak i lige måde og god læselyst :)

bloggernefa sagde ...

Tak for den flotte bogreportage :)
Det ser fristende ud - og jeg kunne sagtens ønske mig begge bøger til min fødselsdag i august.
:)

Håber du nyder vejret Henrik

Elin sagde ...

Det var spændende at høre om, især den første, imponerende!

Og I dag blæser Monsunen jo nærmest over Østjylland, det er helt Franske Tilstande!

Happy Gardening!