tirsdag den 12. januar 2016

Køkken del 1

Nu nærmer det sig, det er blevet tid til køkkenmontage.

Kasse efter kasse

Huset vigtigste rum, eller i hvert fald det rum hvor der er mest fokus på form, funktion og æstetik. Når man igennem snart 2 år har boet med et gammelt og utilstrækkeligt køkken, så er det virkelig noget der trækker. Drømmen om et nyt og velfungerende køkken, med plads til de store armbevægelser. Kom bare an Brdr. Price. Okay maskinparken er ikke på højde med brødrenes berømte våbenkapløb. Men ambitioner om at fortsætte med hjemmelavet marmelader, bagværk, saft og fransk/italiensk inspireret mad. Der er behov for et effektivt køkken med tydelige paralleler til husets arkitektur.




Det ser måske en smule kaotisk ud
Vi drømmer om: Et moderne Provencalsk landkøkken, ikke sådan rustikt, med gamle låger og slidte stenborde. Det ville blive en pastiche.
Men et køkken i lidt romantisk stil med fyldningslåger og ikke mindst alle de små franske detaljer.
Efter at havde opsat 3½ Ikea køkken er vi blevet nærmest experter, og valget er igen faldet på netop Ikea. Pris og kvalitet er helt i top her, og jeg vil påstå, at man skal op i Unoform køkkener, for at finde et køkken hvor kvaliteten og håndværket er bedre. Bevares man kan jo købe formstabile limtræsplader og selv gå i gang i værkstedet, med dyvler, overfræser og lim. Meeeen det er vist udover både mine evner og tid.

Lys i vitrineskabe

Med køkkenø og stenplade, her skal der rulles croissanter og surdejshævet brød

Er der forskel på mænd og kvinders ønsker til et køkken ?

Er det virkelig sådan at mænd tænker, det skal være strømlinet, funktionelt og robust. Store skuffer, til stort inventar. Samt ikke mindst hvidevarer der koster det samme som en ny lille bil.
Kvinder ønsker, mange mindre rum, plads til pynt, der skal kunne leves og hygges i køkkenet. Gerne en lektieplads til børn. Så man som kvinde kan styre alrummet som kaptajnen fra Broen...

16 kommentarer:

Esther - Min lille store have sagde ...

Sikke et arbejde, men er ret sikker på det bliver godt :) Fortsat god arbejdslyst :)

Jette sagde ...

Hej Henrik.Der sker da lidt hos jer...........og er sikker på at jeres Ikea køkken bliver rigtig flot.
Har selv hjulpet en veninde med at samle et Ikea køkken.Og det blev superflot.
Jeg tror såmænd ikke at der er den store forskel på mænd og kvinders køkkensmag.Men måske mænd køber flere maskiner til køkkenet.
Dejligt at se t det går fremad med jeres hus.
God dag knus Jette

Livsnyderhaven.dk sagde ...

Dejligt at det skrider frem. Køkkenmaskiner og andet gejl er SKØNT, sådan er det bare. Man skal aldrig gå ned på udstyr.

Havehilsner
Maria

Frede sagde ...

Wow, dejligt det skrider fremad for jer - spændende med køkkenet, det bliver garanteret lige så godt, som I havde tænkt jer. Selvom køkkenet hos os er mit domæne (noget mere af nødvendighed end af lyst), interesserer jeg mig ikke ret meget for udstyr og sligt - men rigtig meget for stemningen og udtrykket - det er vigtigt! Jeg glæder mig til at se jeres køkken færdigt - det virker gennemtænkt!

Sussi.Sussinghurst sagde ...

Hvor er jeg spændt på at se det færdige resultat

Henrik Mikaelsen Havehjernen sagde ...

Som sædvanligt spændende at følge udviklingen i jeres byggeprojekt. Skulle jeg have nyt køkken var jeg også gået via IKEA. De er ret gode til prisen og man kan måske få lidt overskud til at give den lidt ekstra gas på bordplader, greb og andre detaljer, som kan hæve niveauet ganske betragteligt - og tilpase det til ens egen personlighed. Fortsat god fornøjelse!

Lise sagde ...

Det ser ud til at blive vældig spændende og dejligt stort.

Henrik sagde ...

Hej Esther, ja sikke et arbejde, men man kan se hvordan det skrider frem for hver papkasse man tømmer.

Hej Jette. Tror måske du har ret omkring mænd og maskiner. Ikea laver nogle meget flotte og gode køkkener efterhånden, men man skal selvfølgelig kunne lide designet.
Vi glæder os, det giver lidt mere energi igen.
Venligst
Henrik

Kirstens have sagde ...

Det ser rigtig spændende ud, og det tegner sig rigtig godt. Jeg kan godt lide opstillingen og med kogeø. Så jeg glæder mig til at se når afsnit 2 kommer.
Om der er forskellig på hvordan et køkken indrettes i forhold til køn, det tror jeg nu ikke. Hvis man har mulighed for det, så tror jeg at de fleste gerne vil have et stort køkken, med masse af bordplads, store skuffe og alt det der.

Fortsat god arbejdslyst og jeg er glad for at det går fremad i jeres hus
Kh.
Kirsten

Henrik sagde ...

Hej Lise, stort og stort selve køkkenet er 16 m2 men de virker større, pga, de frie vægge uden overskabe. og med de mange vinduer omkring, bliver det badet i lys, fra morgen til tidlig aften.
Henrik

havenmedhunden sagde ...

Hvor er det altså bare spændende at følge med på sidelinjen. Elsker når du opdatere os i hvor langt i er.
Og ang køkkenet, så må jeg være maskulin. Ikke for meget pusse nussen og nips - det skal være 100% funktionel og med minimum af rengøring.
Hilsen Heike

Fru Friis sagde ...

Jeg nyder at følge med og glæder mig til at se simrende gryder og koldhævet brød... ;o)

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Det bliver et fedt køkken, øen er super god som arbejdsplads.
God arbejdslyst.

Kærlig hilsen Anette

Henrik sagde ...

Hej Fru Friis, det vil jeg også glæde mig til....især brødet.

Hej Anette, ja du ved forventningensglæde, men her har ventetiden været lang. Så nu begynder man at se enden virkelig inden for rækkevidde.

Henrik

HAVELIV sagde ...

Henrik det bliver spændende at det færdige resultat... Har selv været på 3 Ikea køkkener de lever helt op til hvad et køkken skal kunne. Go vind med opsætningen.

HAVELIV sagde ...

Henrik det bliver spændende at det færdige resultat... Har selv været på 3 Ikea køkkener de lever helt op til hvad et køkken skal kunne. Go vind med opsætningen.