lørdag den 7. maj 2016

Romantiske bøger

Om romantiske haver.

Man kan ikke sige romantik uden roser.

Jeg har lige fået Romantiske haver fra CD, en gave fra min hustru. Nuvel bøger er jo skønne gaver der kan bruges igen og igen samt deles. Jeg er sikker på vi nok skal blive glade for bogen. Jeg vil ikke skrive nogen anmeldelse som sådan, andet end at jeg i denne finder mange skønne fotos.

Min læseplads på sådan en lun maj morgen

Forstår I, jeg læser bogen i billeder, ikke sådan at jeg kigger, nej det er detaljerne jeg kigger efter. Hvordan er dette billedes komposition, ikke rent fototeknisk, jo det er også lærerigt. MEN havens skelet, hvilke planter og elementer bærer haven. Jeg kan jo ikke rejse hele landet rundt, eller Europa for den sags skyld.

En rosenjungle, sådan en må vi også have
Jeg vil indtil videre fremhæve en have fra bogen, som er en overraskelse af de "store" Nettes lille have. Det er helt uroligt hvad Anette har fået ind på 200 kvm, en nærmest blomsterjungle, jeg har fulgt nettes lille havei mange år, men fotograferet i overblik har jeg aldrig set den før. Jeg nævner den fordi den er et eksempel på dedikation og hvad der rent faktisk er muligt i en lille have. Tænk hvis bare hver tredje forhave havde den halve frodighed.

Min egen havestil er jo mere i det franske, men vi skal også have en blomsterjungle, her er bogen en kærkommen inspirationskilde.

Se denne smukke tidligtblomstrende klematis, små klokker og den fineste lille stjerne når den åbner sig. Det er ren romantik



16 kommentarer:

Vivi sagde ...

Hyggelig læseplads du har fået med dine fine franske møbler :-)
Der er mange skønne billeder i den bog. Jeg går også og drømmer om roser, velvidende at min jord langt fra er perfekt til disse fantastiske planter. Jeg går alligevel og tager tilløb til at forsøge ;-)
Klematis alpina er noget så yndig, jeg har også et eksemplar, som står på spring til at folde en masse fine små blomster ud :-)

Henrik sagde ...

Hej Vivi, du kan få en trillebør lerjord fra mig....jeg kan godt bruge til let og sandet. Nyder virkelig læse pladsen.
Venligst
Henrik

Nette sagde ...

Orv, Henrik. Tusind tak for de fine ord. Ja, Claus Dalby er eminent til at trylle haver frem for andre med sit kamera. Han kommer dog ikke let til det. Han besøgte min lille have flere gange, og på et tidspunkt stod jeg en morgen i min morgenkåbe med en kop kaffe og kiggede ned i min have (jeg bor på 2. sal), mens jeg vågnede op til dåd. Og hvad så jeg? Claus var på spil med sit kamera på et ukristeligt tidligt tidspunkt. Der er mange skønne haver i Romantiske haver. Og selvom temaet er romantiske haver, finder man meget forskellige typer haver, så der er noget for enhver smag at blive inspireret af.

Jeg må vist til at få opdateret mig om, hvor langt I er kommet med jeres kæmpeprojekt. Håber I nyder det dejlige havevejr.

Nette sagde ...

PS: Jeg gætter på, at din klematis er Alpina Stolwijk Gold. Den har jeg selv i en meget stor krukke, hvor den vokser op ad et hjemmelavet stativ og videre op i et hjortetakstræ, hvor den har forlovet sig med en kaprifolium, som jeg også har ledt op i træet. Jeg tror desværre nok, at den har fået lidt for meget sol, da bladene på hjortetakken endnu ikke er sprunget ud, for den æblegrønne farve på bladene har ændret sig til en lidt mærkelig farve. Den har dog masser af knopper, som så småt er ved at springe ud.

Jette sagde ...

Hej Nette.Bruger lige Henriks blog til en lille hilsen til dig.Godt med lidt nyt fra dig.Har lige nydt artiklen i CDs bog om din lille have, da jeg så at Henrik havde et indlæg om bogen.
Godaften Knus Jette

Jette sagde ...

Hej Henrik.Håber det er i orden med en lille hilsen til Nette.
Er også rigtig glad for den romantiske have.Og der er jo et par bloggere imellem i bogen.
Bla. Tante Grøn som jeg skriver om i mit indlæg ang. en tur derop.
Dejligt med lidt inspiration fra alle CDs bøger.Håber i også har lidt tid til at nyde det skønne vejr.Godaften Jette

Henrik sagde ...

Kære Jette det er helt i orden, jeg ønsker så men blot at fremhæve netop Nettes have, fordi den indeholder et meget stort "gør efter" potentiale. Ikke at forklejne det grundige arbejde som ligger bag, men også at lille er bestemt ingen hindring.
Venligst
Henrik

Henrik sagde ...

Hej Nette, tak for svar på hvilken klematis, jeg kendte den ikke. Håber du finder tid til at lægge lidt på bloggen din. Jeg ved godt at CD er rimeligt hardcore når det kommer til at bringe det bedste frem i en have, men det er jo ikke magi. Haven du har skabt er virkelig skøn.
Venligst
Henrik

havenmedhunden sagde ...

En bog man ikke kan leve uden. Mit største problem er altid at begrænse mig - kunne jo godt tænke man alle de smukke ting fra bogen, men det er der slet ikke plads og tid til at vedligeholde.
Nette's lille have er også en af mine ynglings i bogen. Utrolig et paradis man kan skabe på få kvm.
Hilsen Heike

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Tillykke med fødselsdagen og de gode bøger. Jeg kan kun medgive at Nettes lille have er fantastisk og den hører absolut til i en bog om romantiske haver. Nette er fantastisk dygtig til at sætte planter sammen og meget grundig i sin research af planter og deres egenskaber også og så er hun også eminent til at sætte ting sammen så det hele går op i en højere enhed.
Jeg forstår hvad du mener med din måde at læse billeder på, til det synes jeg også at Pinterest er et godt sted at læse billeder:-)

Esther - Min lille store have sagde ...

Ingen tvivl om, at jeg fandt Nettes have mest interessant i "Romantiske Haver"...hvilket jo nok ikke kan undre, eftersom min have også er på 200m2.

Selvom jeg ikke er begejstret for lyserød, betyder det jo ikke at jeg ikke har kunnet lade mig inspirere af hendes have. Jeg kigger også meget på havens struktur...og i særdeleshed udnyttelsen af "luften".

I det hele taget er jeg ved at udvikle en forkærlighed for små haver (max. 400m2)..da jeg finder det umanerlig spændende at se, hvad folk kan få ud af en lille plads. De "kloge hoveder" siger jo at det er sværere at indrette en lille have fremfor en stor.

Jeg har også bogen om roser - har for nylig været til foredrag med Ernst - men er endnu ikke færdig med at læse den. Det kommer nok.

www.AnettesFlora.com sagde ...

Tillykke med fødselsdag og bog Henrik!
Bogen er vidunderlig gav mig den selv i gave sidste år, som den første bog af CD hånd, og begejstringen over bogen, hans indlevelse og formåen- Namaste!
Genkender mig i mange af de svar der er kommet her, og har formået at tage lyserødt til mig, samt roser i sandjord, må lave mig mere erfaring;-) men også at anerkende, at der er "udfordringer", ved både større og mindre haver, men de passer vel altid i str.Og tror glæden er stor uanset!
Hilsner og god aften Anette

Henrik sagde ...

Hej Heike, Uha begrænsningens kunst, det er vel nok den næstsværeste del af havens anlæg. For meget bliver rodet og uden den harmonik vi egentlig alle søger. For lidt, hmm så fungere det bare slet ikke, så hellere for meget. Men skønne ting og planter kan virkelig rive ens havesjæl med.

Hej Esther. Vi har selv haft en lille have, 367 kvm, og det er enormt svært, et godt stramt design ser umiddelbart godt ud, men det kan jo også lægge en stram kæde på hvilke udfoldelsesmuligheder man derefter har. Min erfaring med de små haver er at Cottagestilen er velegnet, hvis man gerne vil kunne tilføje og fjerne, uden at haven "tager skade"
Venligst
Henrik

Henrik sagde ...

Hej Anette, sikke denne tråd udvikler sig, den lille have er en udfordrende disciplin, dette var vel egentlig også mit belæg for at nævne Nettes have. Med den rette indstilling (om at undersøge og lære) kan skabe meget smukke og frodige haver, og især min kæphest forhaver, som ville forbedre vores allesammens uderum.
Venligst
Henrik

blooming home and garden sagde ...

Hei Henrik, skulle gjerne hatt begge bøkene! Ja, det er en fantastisk tid nå, skal bli litt kaldere her noen dager framover, men fint er det uansett. Gleder meg til hagearbeid senere i dag, det er så avkoblende. God helg til deg og dine på deres drømmested...
Klem Ida

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Henrik.
Så må jeg også lige med, med lille kommentar til bogen. Jeg har den også og det er en af de mest "læste" havebøger i min samling. Nette's lille have er min store inspirationskilde, i min lille 300 m2 have. Nette er helt fantastisk til at få det hele i harmoni og tros den ringe plads så har hun så mange forskellige planter.
Ernst Jensens bog den har jeg også og den er helt burde være enhver Rosen ejers bibel. Den bog kan jeg slet ikke undvære og den lægger altid fremme hos mig i hele rosen sæsonen.

Masser af havehilsner fra Linda