tirsdag den 13. juni 2017

Efter åben have

I Søndags havde vi åben have.


Det var en svær tid lige op til, regn på alle hverdage gav ikke meget tid til at gøre klar i haven, med mindre man var iført dykkerdragt. Her fik vi knap 70 mm på 4 dage, det meste fra eftermiddag og aften.
Det var en stille og rolig omgang, og meget godt for det. 15 gæster kiggede ind og vi havde god tid til at tale med dem alle.

Vilde blå Iris fra en vejkant i Sydfrankrig, nu i vores have

Et sjældent solskinsbillede fra ugen
Et par meget flittige bloggere og trofaste følgere var i blandt.
Her et længe ventet møde, Vivi og Husbond HJ som kiggede ind, og vi fik en meget lang havesnak. Vi har meget tilfælles, alle har vi givet os i kast med et stort haveprojekt, og de knokler virkelig i deres have ved Billund .

Vivi og HJ, med udstyret i orden
Jeg kan kun beundre og anerkende den energi og kraft de lægger for dagen, og en ting er vi meget enige om. Det der græs, det kan virkelig være en stor opgave at holde, i forhold til tætte bede. Men som hvilepauser og grønt tæppe har det dog også sine kvaliteter. Kig forbi Vivis blog mitgronneunivers.blogspot.dk og se vores have igennem en anden linse.

Henrik "havehjerne" og min hustru i lang samtale
Henrik Havehjerne kiggede forbi igen, som sædvanligt kom vi hurtigt langt omkring i snak om kontruktioner, haveanlæg og alle de spændende projekter Henrik gennemfører i den ikke alt for store have i Ballum. Man kan godt mærke at Henrik rigeligt har energi til en endnu større have, men lige nu omsætter det hele i at optimere en sommerhushave, hvor man altså ikke lige kommer forbi hver aften med vandkanden. Det stiller nogle helt særlige krav til havens planter og planlægning. Kig forbi hos Henrik på havehjernen

Det er den skønneste tid, endnu er alt muligt

NB vi holder åben have igen Lørdag den 19 august, 11-17, her skal der gerne være lavendler i blomst og det store parterre skal begynde at vise sine kvaliteter

12 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Henrik
Det er lige tilpas med besøgende, så man kan nå at tale med alle.
Jeg hørte om en, som ikke var tilfreds med 200 besøgende, godt det ikke er mig.
Hilsen Lisbeth

Henrik Mikaelsen Havehjernen sagde ...

Det var hyggeligt! Det er så spændende at se hvordan ting udvikler som og ikke mindst følge processen med til- og fravalg undervejs!
Hilsen Henrik Havehjerne

Unknown sagde ...

Hej Henrik. Dejligt at høre at det var en god dag med tid til at tale med gæsterne. Jeg har læst Vivis indlæg og nød at se jeres have igennem hendes kamera :-). At have have er og bliver en proces, og I er kommet rigtigt langt. Det ser rigtig godt ud. Mange hilsner Mette

Henrik sagde ...

Kære Lisbeth. 200! uff det var godt nok mange,det tror jeg ikke haven ville kunne holde til, og jeg slet ikke. Det er et stort arbejde at holde åben have, især fordi der skal tages højde for vejret, bliver det regn, skal der sættes overdækning op. Lidt at drikke til de besøgende og generel oprydning af de ting der kan ligge i vejen. At man derudover jo gerne ønsker at haven lever op til sit bedste er jo blot en del af det.....

Kære Henrik. I har jo været med fra starten, og kan virkelig ved selvsyn se, hvordan haven udvikler sig fra år til år. Det var en stor fornøjelse, at vi havde tid til at tale ekstra sammen om de mange detaljer og overvejelser i havens anlæg. Samt alle de andre emner vi fik berørt samtidig.

Kære Mette. Glæder mig du kunne lide billederne fra Vivis blog. Det var meget fine billeder som viste haven fra den bedste side. Men dog også ærligt.
Venligst
Henrik

havenmedhunden sagde ...

Hej Henrik.
Dejligt at i havde en skøn åben have.
Vi kommer igen på besøg, når lavendelerne springer ud. Og vi glæder os.
Hilsen Heike

Fru Kat sagde ...

Vi vil i hvert fald håbe vi kan komme og se lavendlerne i august. Det ser rigtig flot ud i jeres have.

Frk. Anemone sagde ...

Dejligt med en vellykket Åben have dage - og det var det da ifølge de indlæg jeg har læst om det.
I har en spændende have og det er så utroligt hvor meget I har nået på den tid.

Henrik sagde ...

Kære Heike, vi vil glæde os til at se jer igen og høre om fremtidens have.

Kære Fru Kat, I skal være meget velkommen, og når I det ikke denne gang, så blomstrer lavendlerne sikkert også næste år.

Kære Frk. Anemone
Jo det var en fin åben have dag, kunne godt havde ønsket os lidt solskin til at give mere provencestemning, men ellers klager vi ikke.
Lidt travlt har man vel altid i haven.....

Venligst
Henrik

Malene, Lad Romantikken Blomstre sagde ...

Hej Henrik.
Det ser rigtig hyggeligt ud.
Og Vivi og Hans Jørgen er bare så søde.
Jeg fik også lige kort hilst på Henrik Havehjerne på CPH, men vi nåede ikke at snakke sammen, det var der desværre ikke rigtig afsat tid til, så det var et lidt underligt blogtræf, som haveselskabet der havde arrangeret.
Jeg har også stor lyst til, at se jeres Franske have, men vi holder efterkonfirmation for min ældste datter, Camilla, netop den 19. august.
Jeg håber jeg får muligheden en anden god gang.
Hvis du/I har tid, så holder jeg jo blogtræf på søndag den 2. juli. Se evt. min blog for flere informationer.
Knus
Malene

Henrik sagde ...

Kære Malene, det er en meget interessant og passioneret verden vi er blevet en del af som havebloggere. Ang HS, så synes jeg de har båret sig utroligt uprofessionelt ad, med diverse awards, nomineringer osv. Vi er en verden bestående af af pasionnerede amatører, og nørder. HS burde efter min mening havde fokuseret på at tiltrække flest mulige "skæve" typer og plantefolk, herunder planteskoler med specialsortimenter. Lidt mindre kendis effekt, jeg kan på ingen måde se hvilke kvaliteter Fru Heick har, eller andre der blot lige har været på TV og som mest skal have et økonomisk udkomme. Nå det kunne jeg tale længe om, og jeg ville sikkert utilsigtet støde nogle, og ophidse andre. Så denne debat vil jeg tage en anden gang. Men selve Ideen om CPH garden er rigtig god, og jeg støtter tanken om fortsat udvikling af arrangementet.
Tak for din invitation, Vi har en anden aftale de næste par uger .....Men en anden gang. Du skal være velkommen forbi. Jeg overvejer måske næste år kun at holde åbent en dag, udelukkende for havebloggere. Men er ikke helt på plads med denne ide endnu.
Venligst
Henrik

Malene, Lad Romantikken Blomstre sagde ...

Hej Henrik.
Jeg har været lidt tilbageholdende med, at skrive for meget om netop dét på bloggen. Men jeg giver dig FULDSTÆNDIG ret. Jeg og nok de fleste andre, sådan som jeg hører det, har haft præcis de samme overvejelser. Derfor endte jeg også med, at gå til hovedet, frem for til røven, (undskyld udtrykket), og mailede til Anne Marie Hilling tror jeg hun hed, fra haveselskabet. Hun fik min uforbeholdne, ærlige, men konstruktive mening. Det blev taget med i deres evaluering, lovede hun mig.

Tak,det kan være jeg giver lyd når jeg skal nord på en gang..... jeg er dog ikke sikker på jeg kan nå forbi i år. Et blogtræf til næste år vil da være helt fantastisk. Jeg siger dig bare, jeg er glad for, at jeg sprang ud i det. De gik rundt og sagde i og åh..... og hvad hedder den? ....Og har du erfaring med det? I hele 2 timer i min ellers lille have, som familie og venner jo snildt kan klare på 10 minutter, måske endda højt sat. Så det nød jeg. Og da vi fik kaffe, kunne jeg både høre og mærke, at det kriblede i dem. Så vi var ude igen en times tid mere, inden de kørte hver til sit. Det var bare SÅ fedt. Rigtig super hyggeligt og meget inspirerende, også for mig selv.
Knus
Malene

UplayOnline sagde ...

Det ser rigtig godt ud. Mange hilsner Mette


ทางบ้าน