søndag den 18. marts 2012

Der skal bare være græs.

Vi er ikke havemennesker, så der skal bare være græs, det er jo nemt og så slipper vi for at luge. 


Advarsel her er ikke nogen billeder, da jeg jo ikke kan tillade mig at fotografere diverse genboers have mv.
Men hvor bliver jeg træt og skuffet hver gang jeg taler med nye husejere (og mere erfarne også) vi kender og andre der for nyligt har bygget eller skal til at bygge nyt hus. Jeg tænker nu har de købt hus for x mio / bygget, men 50-60.000kr til planter haven samt hjælp fra en ordentlig havearkitekt, det kan der ikke blive tale om, det er jo vigtigt med den der granitbordplade til 50.000 i det nye køkken.
Min påstand nr 1 er: At jeg over året vil skulle bruge mere tid på at slå græs i de der tynde baner på 5m fra hus til skel hele vejen rundt om huset, end hvis der var smukke bede der skulle luges ja 3-4 gange på en sæson.
Påstand nr 2: Ja jeg kan da godt forstå man ikke er havemenneske når det bare er det endeløse arbejde med motorplæneklipperen, på 400 kvm græs, Den eneste glæde er lige når det er klippet så ser det ordentligt ud, altså lige til i morgen. Der er jo ingen udvikling af planter der viser årets gang, kun den ugentlige byrde med det støjende, svinende uhyre, det altid skal ud lørdag/søndag i godt vejr, når jeg egentlig gerne ville nyde fuglenes sang. Først er det den ene nabo, så den anden, nu blev den tredje også inspireret til at lufte dragen.
Er jeg sur ? Nej jeg er skuffet og ked af det.
Jeg spørger mig selv og den nye ejer, hvis man melder sig ind i en fodboldklub, så er det vel for at spille fodbold? Og ikke møde op hver gang til træning og proklamere, altså jeg er ikke rigtig fodboldmenneske...
Hvad siger I, er jeg bare fra en anden verden.
God søndag til jer alle, jeg har gødet haven nu det alligevel var regnvejr.
Henrik

16 kommentarer:

Susan Durup sagde ...

Hvor er jeg bare enig med dig. Dét med de dyre huse, og ingen tanke på at der også skal bruges penge uden for :-) For det er nemlig nemt at få en "vedligeholdelsfri" have... hvis det er det man gerne vil. Men det område bliver nok undervurderet - af mange.
Rigtig god weekend til dig.
Hilsen Susan

Marina sagde ...

Du har helt ret, men jeg tror ikke folk der vælger den slags haver ser det sådan. Det kræver jo indføling at følge med i planternes liv og vuderer hvad der skal blive og hvad der skal væk mens enhver kan finde ud af hvornår græsset skal slås.

Iøvrigt synes jeg at græs klæder en iøvrigt levende have netop fordi den grønne er naturens hvide, altså den rolige og neutrale baggrund.

Henrik sagde ...

Hej Marina.
Jeg er ganske enig, jeg holder meget af græsplæner, som baggrund eller funktion, men ikke som den "nemme" løsning. Fx. synes jeg mange amerikanske forhaver med den brede græsplæne op til de typisk tilbagetrukkede huse kan være både smukke og et vigtig element i kvarterets arkitektoniske "backbone".
Venligst
Henrik

Frk. Anemone sagde ...

Jeg er også helt enig med dig - har en del kolleger, som også bare skal have græs fordi det er så nemt. Sjovt nok udtaler folk sig ofte helt skråsikkert om den slags ting til os andre havemennesker, hvorved de jo samtidigt fortæller, hvor lidt forstand de har på sagerne.

Endnu værre synes jeg dog at tendensen med de store arealer af granitsten er, som man ser rundt omkring.

Græs i mindre felter kan dog godt pryde haven, og der skal jo også være lidt bevægelsesmuligheder for børn.

Høneballehaven sagde ...

Vi er helt enige, og jeg kan godt forstå du er skuffet, tænk at skulle høre på den larm hver lørdag søndag i stedet for fuglesangen. Jeg hader støj, heldigvis har jeg ikke så mange naboer, men jeg har en støjende genbo, som ikke ved, at hun har et dørhåndtag på døren, så hver gang hun lukker den siger det BANG, smadder irriterende og det er plæneklippere også :o)

Lene sagde ...

Jeg er også enig med dig, men på den anden side skal man jo heller ikke "fratage" folk den glæde det er at have en have, uanset om der er græs eller staudebede. Måske skal man i stedet for have medlidenhed med dem over at de ikke kan forestille sig den skønhed der også kan være i en have. Men vi er jo også bare havetosser :)
Jeg hader også de motordrevne uhyrer, og selv om vi har noget dumt og genstridigt græs slider vi os igennem det med rugbrødsmotoren.

Gro sagde ...

Helt Enig Henrik !
Det er da underligt at der er så mange der ikke ønsker at have en have der ser nogenlunde indbydende ud?
jeg er en af dem der kan blive letter irriteret over de der vindspil DING DOGN DING DONG :-D men mine naboer syntes det er så hyggeligt....
Men det værste er nu når der skal slås græs lige når man sidder og skal spise i have :/
God aften til jer alle :-D
K.Gro

Henrik sagde ...

Jeg holder egentlig meget af græsplæner, men som medspiller og ikke modstander! En have er en gave, lidt slidt men meget sandt. Jeg er meget åbent overfor at mange blot ønsker sig en terrasse til grillen, en grøn plet til lidt foldbold og egentlig ikke så meget andet. OK med mig hvis man har taget aktivt stilling i den retning, men når det skyldes "vi er ikke rigtig havemennesker" så tænker jeg så se at blive det. Jeg kan heller ikke spille guitar som en musiker, men det skyldes måske jeg ikke øver mig nok, og ikke at jeg ikke er et musisk menneske. En have er jo en overordentlig gave, men det skader jo ikke at dele og tænke på resten, både hvad angår æstetik og respekt. Pas din have, glæd din nabo derved og plej din sjæl igennem den skønhed der ligger i at frembringe noget smukt.
Granitplagen er det værste jeg har set i nye/ "renoverede" haver.
Vi har måske en opgave allesammen, at fortælle andre haveejere om alt det skønne haven kan gøre for os, og hvor lidt den egentlig kræver igen, blot man starter rigtigt.
Henrik

Fru Friis sagde ...

Far er ikke vred, - Far er skuffet!!! Jeg måtte alligevel trække lidt på smilebåndet over dit indlæg, og jeg har hermed taget udtrykket "at lufte dragen" til mig!!

Der kan jo være mange grunde til at folk ikke har lyst (eller overskud) til havearbejde - dem om det - men jeg reagerer også negativt på dyre huse med sterile haver der består af græs, granit og to stedsegrønne vækster... gaaab!!

Nå, men så kan vi jo glæde os det mere over de mennesker som bruger tid og kræfter på at få det til at vokse frodigt til stor fornøjelse for mennesker og dyr.

Tak for indlægget :o)

Landbohaven sagde ...

Jeg kan godt li` store græsplæner, men jeg ville nødig undvære blomster i haven men, men hvis ikke man har overskud til at holde blomsterbede, så er det nu pænere med fint slåede græsplæner bare min mening.
Unge mennesker har ikke meget tid til overs i dag.
Her skinner solen, så det er med at nyde den.
Ha` en god dag.

Hanne i haven sagde ...

Jeg synes også at græsplæner over hele grunden er gabende kedelige, og meget arbejdskrævende.
*A lawn is flowersbeds waiting to happen* er et udtryk jeg godt kan lide :-)
Men det er jo plæneejernes tab.
Det som gør mig sur, er når folk lægger fliser overalt. For det ødelægger jo miljøet, og går ud over os andre når regnvandet vælter op af kloakerne.

Lavendelfryd sagde ...

Hej Henrik

Jeg er enig med dig. Og for den sags skyld også mange af de andre indlæg. Det er for mig ligegyldigt om folk bare har en have af græs eller om der er bede - bare de har taget aktivt stilling til det. Jeg hører netop det argument omkring græs rigtig tit og hver gang siger jeg, at jeg bruger mindre tid på bedene end på græsset - og jeg har flest bede og ikke så meget græs. Når folk så kigger på mig som om jeg taler i vildelse, forklarer jeg dem om stauder der meget af tiden passer sig selv og om beplantning af bede, så man ikke skal luge hele tiden. Til sidst sukker de bare og siger "Jamen, vi kan heller ikke finde ud af det, det kan du jo" som om det var atomfysik. Så når jeg ikke har andet og bedre at tage mig til hjælper jeg andre med deres haver og prøver at inspirere dem til at tænke andet en fliser, granit, græs og så lige to stedsegrønne til højre :o)) Men vi skal huske at være rummelige. Ikke alle er så havetossede som os og det er jo også ok.

i min have sagde ...

Eneste græs her, er et par forskellige elefantgræs.
Græs er til fodboldbaner, ikke til haver! :-)
go weekend

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Jeg elsker at kikke ud over min græsplæne, men kun fordi den brydes af mine skønne bede, men jeg kunne aldrig overkomme en have kun med blomster for hvis ikke bedene vedligeholdes overtager de stærke al pladsen og kvæler de svage.
Men jeg er fuldstændig enig med dig, forstår ikke argumenterne, her omkring hedder det sig at det bliver så besværligt at slå græs, hvis man skal uden om blomsterbede! Min achilleshæl er lange indkørsler og hele haver fyldt med grå skærver, "det gør ondt" at se på.
God søndag:)

Anonym sagde ...

Hej Henrik
Tak for et godt indlæg og nogle gode kommentarer. Jeg husker en gang en gartner, der sagde at man burde give den slags haver til indvandrere, fordi de er så gode til at få noget godt ud af jorden så som grøntsager. Og han mente det helt bogstaveligt. Der er noget det skurer når man tænker på at parcelhuse med tilhørende have hele vejen rundt om huset er blevet et standardkrav. Det ville være så meget lettere og mere genialt at vælge rækkehuset og dets fælles græsarealer som pedelen kunne tage sig af. Han eller hun slår kun græs på hverdage, så der er fred i weekenden. Da bedstefar var ung hørte det sig til at eftermiddagsluren var standard, og hvor der ikke blev kørt med maskiner fra 12-14. Og slet ikke om søndagen. Man kunne måske indføre bestemte tider i weekenden hvor der skal være ro. I Tyskland, for eksempel er de fleste parcelhuskvarterer friholdt for larmende benzinmotorer. De er slet og ret forbudte at anvende.

Go påske
Kjeld

Kristina sagde ...

Hej, Henrik.
Tak for denne indlæg, du har ret. Kender den holdning -det skal være nemt, så vælger jeg græs. Granitskærver hører Japan til, synes jeg.
Det, at have et hus med have kræver vedligeholdelse, men det giver megen glæde også. Jeg synes også der er mange gabende kedelige interiører, som opsummeret med granithaver,giver et indtryk, at der bor meget ordinære, kedelige mennesker rundt omkring? Det er vel ikke sandt?...Hvorfor ikke se eens hjem, have som mulighed for kreativitet? Leg?
En anden sag er det så, hvis der bor syge, gamle, dårlige mennesker, som ikke magter have rent fysisk. Så er græsplæne og granit og stedsegrønt helt ok.
Hvad med alle de grimme, uplejede, forfaldne husfacader? Trykimpregnerede legepladser? Legeborge? Skrækkelige havehuse fra Bilka og Silvan på tilbud... Der er virkelig behov for at vågne lidt op. Ikke alle kan være som Tasha Tudor og Claus Dalby,m.fl., men at være husejer forpligter også. Vi skaber jo Danmark, for søren? Det skulle nødigt ende som noget fra polsk landskab....