tirsdag den 14. juli 2015

Skønne franske havebøger

For de frankofile.

Jeg har fået min fødselsdagsgaver lidt før tid, da min hustru mente det var synd jeg skulle vente når nu jeg havde ferie.



 Bøgerne kan købes på Amazon, og som titlen siger er de altså fransksproget. Men billederne kan nydes uanset hvad.

Meget smuk have, se nærmere på bloggen vickiarcher under fanen Provence
Især Havearkitekten Michel Semini er jeg meget fascineret af. Seminis haver er på en gang moderne fortolkninger af den sydfranske have, men bygget på traditionen for mange haverum.

Vi må få smeden til at lave os den sådan "Tonelle" til blåregn og roser.
Klimaet i Sydfrankrig, er på en gang mildt og barsk. Sommersolen kan være nådesløs, med behov for skyggefulde terrasser på nordsiden. Disse er dog ubrugelige i foråret og vinteren, når den kolde mistralvind tordner igennem Rhônedalen.

Smukke havemure af lokale sten
På den måde minder sydfranske haver meget om danske, man har brug for vindbeskyttelse, og en stærk intuition for klimakontrol. Når dette lykkes kan haven bruges ude hele året.


Den sidste bog. Secrets des paysagistes, er en portrætbog om 13 kendte havearkitekter både franske og udenlandske. Haverne går fra Spanien, Frankrig, Tyskland, England, Caribien, til New Zeeland. Her fortæller de enkelte om deres tanker og principper, bag deres havestil. Selv om det primært var for de franske haver jeg ønskede mig bogen. Så har den bestem været interessant.

Haveplan af Dominique Lafourcade, der er stil over det. Næsten et lille kunstværk

Sådan kunne man også anlægge lidt have ved de danske kyster

God læselyst i haven.

16 kommentarer:

Jette sagde ...

Hej Henrik.Det var da en dejlig før fødselsdags gave du har fået.
Og de ser spændende ud...........flotte billeder.
Har selv lige bestilt en tur til Nice i næste måned,for at besøge noget familie.
Og jeg har også været ude for mistralen i midt Frankrig.........det var heavy.
Rigtig god aften Jette

Henrik Mikaelsen Havehjernen sagde ...

Bøger med lækre billeder er lige sagen til læsning i hængekøjen.
God sommer! Hilsen fra os i Ballum

Unknown sagde ...

Kære Henrik Tillykke med de nye bøger!. De ser skønne ud, vidunderlige billede inspiration. Der er intet som sommerferie og nye bøger. God ferie. Kh Tina

Henrik sagde ...

Hej Jette. Det lyder alletiders at kunne besøge familie i Sydfrankrig, sådan en ekstra sommer på lyskontoen. Billeder man kan drømme sig væk i til vinter.
Venligst
Henrik

Nette sagde ...

Kære Henrik

Jeg trak kraftigt på smilebåndet, da jeg læste din overskrift til dette indlæg, for jeg tænkte straks: "Hvordan katten skal Henrik dog få tid til at læse, med de projekter han og hans familie har gang i". Men når solen går ud, og det bliver mørkt, har du måske energi til en linje eller to :-) Når jeg ser de billeder, du viser her ovenfor, kan jeg godt forstå din fascination. Jeg tænker hyggelige udendørs middage ved det lange bord i skyggen, mens man kigger ud på den smukke have. Jeg er selv til det småvilde og cottagehave-agtige, men mere end forstår, hvordan man kan blive grebet af og få lyst til at udleve middelhavsstemningen. I er godt i gang Henrik. Hold I den bare kørende :-)

Hageidyll i Sonvika sagde ...

Ser ut til å være skikkelig inspirerende bøker :-)
Hyggelig at du tar deg tid til å lese og bli inspirert i ferien !
For oss skjer nok det gjerne i vinterhalvåret.
Ha en fin ferie !

Kjeld Slot sagde ...

Hej Henrik!
Lige i øjet...
Man ved hvad man vil og hvad man ka´ li´ på deres og dine breddegrader. Du må have været et eller andet fransk fint i et tidligere liv!

Du får det selv lige sådan en gang i nær fremtid.

go sommer
Kjeld

Henrik sagde ...

Hej Henrik, tænkte faktisk lidt på jeres have i klitten. Du der også dyrker på grænsen af det mulige, med lange perioder hvor vandkanten ikke lige kommer forbi. I læ i liggestolen.
Henrik

Henrik sagde ...

Kære Tina, det er helt specielt at pakke en ny bog ud, duften af tryksværten...Forventningen når fingerne bladre igennem de første smukke sider. Hmm ferie, eller som vi kalder det, mødefri.
Venligst
Henrik

Henrik sagde ...

Kære Nette, det er jo spot om. Når børnene sover, og jeg ikke kan lave mere udenfor. Så er det tid for internet/ blog eller havedrømme i bogform. Uha vi drømmer stort, måske vi er som brumbassen, egentlig kan vi ikke flyve....måske alligevel.
Henrik

Henrik sagde ...

Kære Eirin og Lars, bøgerne er det der holder mig i gang, og måske en tur til Sydfrankrig... Vinter er også højsæson for drømme her hos os, bøger, magasiner, og genlæse gamle artikler...nogle blade kan snart ikke hænge sammen mere.
Venligst
Henrik

Henrik sagde ...

Kære Kjeld, langtidsholbar arkitektur er jo selve din metier. Så jeg tænkte nok du ville sætte pris på især Semini og Lafourcade, som du sandsynligvis kender allerede. Måske jeg har været en Henri de ...... et eller andet i et tidligere liv, eller blot født et par breddegrader for nordligt. Måske håbløst forblændet, du ved kærlighed. God sommer til dig, håber travlheden trods alt lævner Jer tid i din unikke have.
Kærligste
Henrik og Janne

Fru Friis sagde ...

Kan sandelig godt forstå du finder inspiration i disse skønne bøger. Det passer perfekt til det du står for. Og ind imellem skal der jo slappes af, så er en havebog det bedste der findes. :o)

Livsnyderhaven.dk sagde ...

Hej Henrik

Jeg kan se det for mig, og jeg er sikker på jeres have bliver smuk, med inspiration fra bøgerne. Det er helt klart at får man "bøjet vejr og vindforholdene" i haven, så har man en god have som man kan være ude i det meste af året.

God læsning!

Henrik sagde ...

Hej Fru Friis, en havebog er klart en af de bedste måder at slappe af på og finde ny energi og lyst.

Hej Maria, kontrol af vinden i haven kan give op til 2-3 grader højere gennemsnitstemperatur om sommeren, svt. at man boede et pænt stykke ned i tyskland. Stenmure der varmes op og afgiver varmen igen, en jo enorm varmeveksler, som kan udnyttes meget bedre end vi normalt har tradition for i Danmark
Henrik

Linda sagde ...

Jeg simeplthen elsker gode bøker, men jeg har etterhvert blitt kresen, så det må være meget gode bøker. Denne ser da ypperlig ut:) herlig inspirerende. Det er flott med mye av det vintergrønne. En hage med mye vintergrønne former vil alltid være vakker.