mandag den 20. juli 2015

Sommerens Lavendel bouteille

Lavendel Bouteille 4 generation.

Jeg har vist det tidligere, men her kommer en opdateret udgave, med et endnu bedre resultat.



Øvelse gør som bekendt mester, eller giver i hvert fald bedre håndelag.


Oprindelig startede jeg med 22 stilke, men med tiden er jeg blevet bedre til at håndtere den mange stilke, og min klare anbefaling er at arbejde med 38 stk, min 34 ellers er det svært at opnå den buttede flaskeform.
Silkebåndet er fra Søsterne Grene, 3 meter til ca 6 kr. Rækker til en flaske.

1) Start med at samle 38 friske stilke i blomst i en buket.
2) Bind en råbåndsknude.
3) 2 stilke af gangen bukkes tilbage, og der flettes, gentages til man er hele vejen rundet.


Flettes 2 og 2, VIGTIGT for at det skal gå op med forbandt, skal antallet af par være ulige, ellers bliver det noget løst roderi.



I den sidste del kan det være godt at stramme op, brug evt en "kødnål" til at trække fletningerne strammere.


Det kan sikkert derudover varieres så man fletter med 1 eller 3 stilke af gangen, prøv at google rundt der er mange flere varianter.

Hænges til tørre et sted uden for direkte sollys, med god ventilation, fx et tagudhæng i garagen. lad den hænge der til den er helt tør, og kun svagt dufter en smule "surt" Hvis den ikke er tør, kan den rådne og lugte dårligt....

God arbejdslyst.

13 kommentarer:

Gårdejerinden sagde ...

I år skal jeg altså prøve.. tak for vejledning ☺

Jette sagde ...

Hej Henrik.Tusinde tak for en god vejledning.........har lavet en del før i tiden.
Men din er da bare superflot.Det kræver bare lidt tålmodighed.
Rigtig god dag Jette

Henrik sagde ...

Kære Jette, du har jo erfaringen så det tager jeg som absolut ros. Det tager tid, ca. 45 min for mig at flette sådan en. Lavet typisk 3-4 stk, så er der duft de næste 1-2 år. Venligst
Henrik

havenmedhunden sagde ...

Hej Henrik.
Det ser super godt ud. Desværre er jeg ikke så god til beskrivelser - kunne det tænkes at du ville lave en video? Så er jeg nemlig med på at forsøge mig.
Hilsen Heike

Unknown sagde ...

Kære Henrik Hvor er de bare flotte! Måske man skulle forsøge sig ;-) kh Tina

Frk. Anemone sagde ...

Hvor er de flotte, og hvor er du kreativ.
Bare jeg kunne... jeg har masser af lavendel. Men din instruktion er fin, så måske...
Ulla

HAVELIV sagde ...

Du må have stor tålmodighed Henrik, flot ser det ud...man ikke have for mange tommelfingre vel.....det er typisk fransk ...og ja hvem vil ikke gerne have sådan en duft i 1- 2 år...
God havedag fra mig.

Nette sagde ...

Henrik altså. Hvor er det helt utroligt overskudsagtigt, at du alt imens der er gang i flere kæmpeprojekter også finder overskud til slige beskæftigelser. Jeg er fuld af beundring. Nu er jeg ikke sådan en, der laver "ting", men disse lavendelflasker er SÅ søde, at jeg tror, at jeg vil forsøge mig. Jeg tænker allerede lyserøde og andre pastelfarver, og kan se dem for mig hænge inde i Kagehuset til tørring. Tak for en meget fin beskrivelse!

Linda sagde ...

Beautiful! :)

Henrik sagde ...

Thank you Linda.

Henrik sagde ...

Hej Nette, oh det med overskuddet er måske så som så, ferie gør godt. De bliver rigtigt smukke med bånd i pastelfarver, så lad os endelig se om du prøver.
Henrik

Giga sagde ...

I really like this idea, it's great. Greetings.

Esther - Min lille store have sagde ...

Hold da lige op, hvor er de flotte. :)