tirsdag den 14. juni 2011

Nerium Oleander stiklinger.

Laurier rose

Nu står ferien jo snart for døren og flere skal måske syd på, så tag denne dejlige souvenir med hjem.


Nerium Oleander må være en af de nemmeste planter af stiklinge formere, starter man nu har de dannet rødder i løbet af 4-6 uger hvorefter de pottes op i 10 cm potter. Derefter kan de fint stå i potterne lyst og frostfrit vinteren over. Næste år kan man måske få de første blomster, alt efter pleje.
Klip stiklingerne dagen før hjemrejse, kom dem i en pose med et stykke vådt køkkenrulle, så kan de nemt holde sig flere dage.



Man klipper blot toppen af et grønt skud på ca 15 cm. Nu skal man beslutte om man vil have den som busk eller lille opstammet træ, til busken nippes lige det yderste af toppen.
De nederste 2/3 af bladene rives af, og resten klippes til ca. halv længde.
Et glas eller den afklippede bund fra en plastflaske fyldes med vand og toppen dækkes med alufolie.
Herefter stikkes hul og stiklingen sætte igennem alufolien, sættes lyst men ikke i direkte sol.



















Planten øverst er 2 år gammel og her kneb jeg ikke spidsen, så den kunne opstammes, det kræver lidt tålmodighed men planten er ellers nem kræver blot varme, gødning og vigtigst den må ikke tørre ud.
Min personlige erfaring er at nerier ikke er rigtig glade for vand fra oven, mine står under tagudhænget og blomstre flittigt fra juni til september.

6 kommentarer:

Hanne i haven sagde ...

Nerier er bare så dejlige sommerferie-minder :-)
Det var et godt tip at give til folk som skal sydpå.

Jeg smed alle mine Italienske stiklinge børn ud da mine børn var små, fordi de jo er giftige.

Men min storebrors satte frø, og han fik tre frø-linger, og den ene blomstrer for første gang i mit driver-hus lige nu.

Jeg har aldrig selv haft frø i mine nerier, har du det?

Floras univers sagde ...

Rigtig godt ferietip! - Jeg har haft en der var ca. 2 m høj og meget kraftig, taget med hjem som lille stikling fra ferie. Den var til sidst plantet i en gammel zinkskraldespand, og stod ude hele året i en varm sydvendt krog. Men forrig vinter gik den til, det blev for koldt for den. Hold op hvor var jeg ked af det.... snøft - har ikke haft nerier siden.

Kari K. sagde ...

Lurt. Jeg har også fire små oleander som spirer. Morplanten liker seg best inne.

Henrik sagde ...

Hej alle 3.
Vedr. giftige planter er jeg temmelig pragmatisk, prøver at undgå dem der sætter indbydende giftige frugter, men resten får lov at være til i min have, da mange af vores prydplanter er giftige....især i større mængder ville jeg nærmest ikke have nogen.
Jeg ved der findes nerier som tåler -12grader hvis de står beskyttet, stiklingen på billede kan fint tåle -5 og kan derfor opbevares i drivhuset i langt de fleste danske vintre.
Det sjove ved "eksotiske" planter er når man kan dyre dem lidt på trods.
Henrik

Fru Friis sagde ...

Jeg elsker nerie men har aldrig tænkt på at tage stiklinger af dem. Sidste sommer havde jeg en der stortrivedes i mit drivhus, til vinter pakkede jeg lidt bobleplast om for at beskytte den ekstra, men den afgik alligevel ved døden, - ærgeligt.

Tak for dette nyttige tip, det må jo også kunne bruges til andre planter? Det er jo sjovt når man kan få noget med hjem fra en ferie og huske hvor man "lånte" den :o)

Unknown sagde ...

Har hjembragt 4 stiklinger, alle klippet samme dag i juli, og alle anbragt i samme vase. Den ene har sat mange rødder, de andre ikke. Hvad kan forklaringen være på det? Skal jeg tro på at de sidste 3 også slår rødder?