onsdag den 8. februar 2012

Plataner igen igen

Fristelsen blev for stor.

På 2 af mine arbejdspladser står der store smukke plataner lige udenfor vinduet, det ene sted bliver de klippet ned i parasolfacon hvert år i februar, dvs. her er alletiders materiale til at lave nye træer.


Som sagt så gjort, sidste uge medbragte jeg den 3,90m lange Gardena klipper og efter arbejde klippede jeg 24 lige ris som nu er kommet hjem i drivhuset og sat i en række potter med muld.


Det skulle være rimeligt nemt at lave flere plataner, stik dem 25cm ned i jorden og stil dem lunt i drivhuset, eller stik dem direkte i jorden på friland lige som pil, i et sted uden direkte lys. Dette var egentlig min plan, men vejret lavede lidt om på det.
Det er et eksperiment, så der er forskellige længder, nu får vi se til maj/juni (forhåbentlig) hvilke der slår rod. Hvor jeg evt. skal have op imod 24 træer ved jeg ikke. Måske jeg må give dem væk, men jeg kan ikke modstå en sådan fristelse til lige at prøve om det kan lykkes at lave flere af dette mit favorit træ.

22 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Spændende eksperiment, håber du holder os orienteret om, hvordan det går :o)

Henrik sagde ...

Jeg skal nok give en bulletin og succes eller fiasko.
Henrik

Bille sagde ...

Hei! Jeg har stor sans for denslags eksperimenter. Ser fram til neste innlegg med oppfølging i saken :D

Susanne sagde ...

Interessant! Glæder mig også til at følge eksperimentet, men kender desværre ingen platantræer herhjemme. De bruges vist ikke så meget her i Jylland...

Margrethe sagde ...

Hej kom lige forbi din blog, har tilmeldt mig. Spændende med stiklingerne,håber det virker.

Hanne i haven sagde ...

Hi hi, jeg kan sagtens følge dig :-) Jeg laver også buske, træer og planter som jeg overhovedet ikke har plads til eller brug for. Men det skal jo prøves, ikke.
Jeg var heldig og fik stukket nogle forskellige grene i jorden inden jul og inden frostvejret. Bla. en rose, kirsebærlaurbær, en busk som jeg ikke kan huske navnet på, og et par grene fra min blodblomme. Det bliver spændende at se til foråret, hvad som har slået rod.
Held og lykke med din platantræ-'produktion' :-)

Hanne Tilst sagde ...

Spændende projekt. Og så fik du også lige husket mig på, hvor dejligt et træ platan er.

Bente sagde ...

Vi har mange platantræer her i min omegn (på Sjælland). Langs hovedgaden i Lyngby og i et forretningscenter i Buddinge. Det er en smukt træ, som ligner en camouflageuniform på stammen. Bladene er kæmpestore og den har nogle smukke frugter, som er fine i dekorationer. Det bliver spændende at høre om, det er et træ der kræver god plads!

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Jeg er også spændt på at høre hvordan det går.
Jeg har ikke hørt om stiklingeformering af træer som sådan, bortset fra nogle af de "bløde" sorter som pil, poppel o.l. så spændende eksperiment

Gro sagde ...

Jeg sukker lidt efter mere plads. MEN Henrik du har virkelig brug for det!!!
K.Gro

Henrik sagde ...

Kære allesammen sikke en interesse, ja der er måske ikke mange plataner i Jylland, tror vist nok jeg har hørt at Randers er nordgrænsen, måske der er nogle af jer der har set plataner længere nord på. På Fyn er de ret udbredte, billede er fra Bogense.
Jeg kender godt til de mange plataner i Kgs. Lyngby, her er tale om egentlige alléer.
Gro du har helt ret, jeg/vi trænger virkelig til mere plads (ca. 150kvm har vi lige nu)og vi kigger da også seriøst efter et større projekt.
Henrik

Lønbæk Planteskole sagde ...

Der er en del plataner i det nordlige Jylland også: Ålborg og Frederikshavn f.eks.
Spændende om du får held med så lange stiklinger. Normalt laves træagtige stiklinger 20cm lange og med en knop lige over jordoverfladen.
Men eksperimenter lykkes tit.
Har lige sat nogle fligebladet plataner for Universitet. De er opstået fra frø og skulle gerne bevares.
Anne Marie

Henrik sagde ...

Det lyder godt med plataner helt i Frederikshavn, måske varmen fra vandet er gunstig i forhold til lidt længere inde i landet. I forhold til længden på stiklingerne, er der noget forskellige bud ang. plataner nogle siger 50-80cm andre ca. 150cm, nu prøver jeg begge dele. Fligebladet plataner lyder spændende måske det er noget I har i jeres sortiment ?.
Henrik

bloggernefa sagde ...

Måske en gennemsigtig affaldspose med lidt huller i trukket udover kan beskytte lidt?

kh
Eva

ps. så du Anduze vaserne?

Henrik sagde ...

Hej Eva.
Ja suk jeg så i høj grad Anduze vaserne, og læste om deres bestillinger i unika farver...På min ønskeseddel står helt klart flere vaser, gerne af den 55cm høje model.
Tænker på af køre forbi Anduze og Uzes den dag vi får et større hus/have projekt, for der at bestille et større antal af de store vaser på ca 100 kg :-)

Henrik

Frøken Solhat sagde ...

Jamen du milde himmel - et super spændende eksperiment Henrik.....krydser fingre for at det lykkedes....og hvis det gør må du afsted med traileren på et plantemartkede .....der skal nok være nogen der gerne vil købe ;0)

Har også set platan træer i Aalborg....var bare ikke klar over at der var en nordlig grænse.....det gør mig en smule nervøs.......bare jeg nu bor lunt nok ;0)

Knus Dorthe

Lønbæk Planteskole sagde ...

Der er også plataner i Göteborg Bot.Have.
Jeg har haft den fligede platan i sortimentet før, men det er den orientalske og er noget sværere at få til at klare vinteren.
Jeg har den kugleformede alm.platan og den klarer sig godt.
Ulempen ved alm.platan er at den gror meget stærkt og har store blade, så den knækker let i sommerstorme. Den holder bedst til DK's blæst, når den beskæres hårdt, som du viser på foto.
Har du et link til stiklingelængder? Der er måske kommet nyt på den front.
Anne Marie

Henrik sagde ...

Kære Anne Marie.
Jeg kan ikke lige huske hvor (hvilke sider) på nettet, men jeg fandt dem ved søgning på google. "propagate plane tree" Der var forskellige forslag alt efter om det var London plane eller amerikanske varianter samt noget helt tredje for Platanus Orientalis.
Jeg tror jeg i morgen også vil klippe nogle i Bogense og sætte som du nævnte på 20cm med en knop over jorden.
Venligst
Henrik

Nette sagde ...

Kære Henrik

Du er sandelig ikke ked af at kaste dig ud i mærkværdige eksperimenter. Spændende at høre hvad det bliver ud af det. Jeg gætter på, at du har skrevet forkert, når du skriver, at I kun har 150 m2?? Det kan da ikke være rigtigt? Jeg kan umuligt have mere plads. Hehe.

Henrik sagde ...

Kære Nette
Tjoo det er rigtigt min franske have er meget lille knap 150 m2 inkl indkørsel hvor bilen jo holder, så det er en rigtig lille have, men meget bedre end hvis vi måtte bo i lejlighed. Herfor er vi taknemmelige vi kan gå lige ind og ud, konceptet lidt men godt gælder vist her.
Henrik

Dig Brooklyn sagde ...

Hi Henrik! I hope you're having a good Winter. Here in NYC, we have had no snow since October and it has been so warm that many of the early spring bulbs have already bloomed.

Michael

Henrik sagde ...

Hi Michael.
We´ve had a great winter this year, almost no frost until the middle of january, then the Siberian winter came with -23 in some parts of Denmark, which was the coldest we´ve had for more than 26 years, and snow as well. Today it´s sunny and warm 4 degress celcius and the snow has left us again.
Now I think we are all looking much forward to sping, but it will properly be another month of waiting.
Henrik