søndag den 4. juni 2017

Pergola

Endelig, et af havens nøgleelementer er på vej.


Okay det er jo ikke sådan at vi ligger ned i havestolen for tiden, der er så mange løse ender i haven som skal afsluttes. Men opstart af et projekt som pergolaen er et kombineret need to do, men også et nice to do.
Næsten alle provencalske haver har en pergola, eller en tonnelle hvor blåregnen klatrer​ og roserne kan sprede deres lykke og skønhed.
Vi har haft mange overvejelser om materialevalget, ofte er de opført i smedejern, eller betonsøjler, med overlæggere af smedejern. Af og til er de lavet træ, men det er et mere sjældent valg.
Men her må vi af og til være pragmatiske, smedejern er kostbart og smukt, beton søjler kan ikke bare lige købes. I Frankrig kan jeg købe elementsten til søjler i et hvert byggemarked, i Danmark....
Nå så det bliver i træ.
Jeg har søgt i alle mine blade og bøger efter design, og detaljer. Den spæde start ser I her.


Den første søjle er kommet op



Her skal I ikke snydes for andre dele af havens forårsskønhed.



14 kommentarer:

Ninas have sagde ...

Det ser lovende ud, selvom der hverken er smedejern eller søjler involveret. Hvor stor er pergolaen? Umiddelbart ser den smal ud, på det første billede, men det er nok synsbedrag pga. længden, så jeg gætter på, at den alligevel er 120-150 cm bred?
Forsat god arbejdslyst.
VH Nina

Henrik sagde ...

Kære Nina, den er 125 bred, og 235 høj. Den bliver 16 meter lang, så den er er tydeligt visuelt element i haven.
Venligst
Henrik

Livsnyderhaven.dk sagde ...

Det bliver så godt! Jeg er jo stor fortaler for en pergola 💚 Har du åben have i år?

Unknown sagde ...

Kære Henrik Hvor ser det vidunderligt ud med den pergola jeg kan forestille mig synet fyldt med blåregn og roser. Det bliver som indgang til himmerige port. Jeg er helt enig i det med udvalget af sten og beton ting. Det er også derfor at var så glad for at jeg kunne blive forhandler af Haddonstone. Knus Tina

Henrik sagde ...

Kære Maria. Ja du har jo en frodig og forførende pergola, som man jo uden skam godt kan være jaloux over. Jo vi har åben have, søndag den 11 juni og lørdag den 19 august. Tror haven er flottest til august, grundet manglende blomstring her i medio juni. Det er lidt forsinket i år.
Venligst
Henrik

Sussi.Sussinghurst sagde ...

Jeg er spændt på hvad farve den får.... det kan gøre hele forskellen - nå, uanset, når først planterne kommer i groning, så betyder selve skelettet ikke så meget. Æv, nu sidder jeg og ærgrer mig over at jeg ikke købte den der mørke tidsel-knop-urt-hvad-det-nu-er plante i Kolding, jeg så dem der.... eller jeg kan vælge at glæde mig til at finde sådan en plante i sommerens løb, jeps, det gør jeg så

Solbakken sagde ...

Det ser bare godt ud, og pergolaen giver virkelig noget til haven. Du har ret i, at man ikker ser materialet træ så tit i franske haver, ihvertfald ikke sydpå, men det er jo selvfølgelig, fordi det er alt for dyrt. Vi har en ven i Sydfrankrig, som i sin stue har støbt bjælker og derefter malet dem, så de ligner træ - og dette kun pga. prisen!

Fru Friis sagde ...

En pergola skal der være og du er kommet godt fra start. Som alle andre af dine projekter, er jeg sikker på det ender med succes. :o)

Henrik sagde ...

Kære Sussi.
Jeg kan allerede nu afsløre den vil blive malet i en lys stengrå, det har jeg set i Sydfrankrig, det giver den et lidt vejrbidt udseenden og strukturen bliver let og ikke det dominerende.
Den der tidsel knop købte vi for år tilbage da vi besøgte Kjelds Slots have til en "havefestival", har haft den lige siden og værnet om den, men den er vist en af de kortlivede stauder, nu får vi se.
Venligst
Henrik

Henrik sagde ...

Hej Susanne.
Du har helt ret ang pisen på træ i Sydfrankrig, det koster 3 x så meget som i DK, og sten og betonvarer får man smidt i nakken. Nå ja så stor forskel der er på kulturen i valg af byggematerialer. Vi burde bruge mere sten, grundet klimaet, og de kunne nemt bruge træ, det rådner kun meget langsomt. Vi er nu tilfredse med valget af træ, men kunne jeg havde ønsket frit var det blevet råhvide stensøjler eller gule kalksten fra bourgogne.
Venligst
Henrik

Unknown sagde ...

Flot pergola Henrik. Det bliver et skønt syn, når den vokser til med planter :-). Fortsat god arbejdslyst. Mange hilsner Mette

Henrik Mikaelsen Havehjernen sagde ...

Det gør noget med sådan en konstruktion. Kan godt forstå at du kunne have ønsket dig andre materialer, men kender det med at måtte være pragmatisk. Man kan jo så også sige at du jo ikke har lavet et indgreb, der ikke kan gøres om ...den dag lottogevinsten dumper ind af døren! Håber at kunne komme forbi i weekenden :-)

Henrik sagde ...

Kære Henrik.
Det ville være skønt, og selv om man kan ønske sig mange ting, så er jeg nu meget godt tilfreds med resultatet. Det er et utroligt romskabende element ihaven, og det giver meget af den fornødne ro og højde i haven.
Venligst
Henrik

UplayOnline sagde ...

og dette kun pga. prisen!


แตกใน xxx