tirsdag den 17. november 2015

En unik have i Provence

En forførende enkel have.


Moderne i sin fortolkning, men alligevel så effektfuld og tro imod den provencalske havetradition., Det er den beskrivelse jeg vil hæfte på Vicki Archers have i St Rémy de Provence.
Haven er tegnet af Michel Semini, men før vi når til haven skal I lige have lidt af drømmehistorien.



En sommerferie i Provence i 1999 blev skæbnesvangert for Vicki Archer og familien, de forelskede sig i en ruin, en gammel olivengård fra 17 hundredetallet  med potentiale. Le Mas de Bérard. Efter købet flyttede hele familien fra Australien med tre små børn til Provence.
De næste 3 år gik med at istandsætte hele ejendommen. Resultatet er så smukt, at man får gåsehud, en restaurering i superligaen.  Jeg har flere gange måtte vende tilbage til billederne og blot nyde de mange detaljer.
Undervejs i renoveringen, tog VA rundt til mange loppemarkeder og antikmarkeder for at finder interiør til huset.


Velkommen indenfor i haven, jeg ville elske at gå igennem denne buegang. De lyse stenfarver er meget karakteristiske for huse og gårde i denne del af Provence, her er det pierres seches der er det primære byggemateriale. Ingen puds eller anden farve, blot kalkmørtel og sten. Som man har bygger her i århundreder.




Rosen er The Fairy med krybende rosmarin som nabo, en kombination man sagtens kan eftergøre i Danmark på en beskyttet vokseplads tæt på terrassen.


 Herover, tidligt forår, man kan lige ane de første spæde knopper i platanerne.



Le chemin d´eau, eller vandkanalen er en provencalsk signatur, hele området er gennemløbet af kanaler, der enten tilfører vand, eller afvander.




Jeg forestiller mig at rosenduften breder sig i hele haven på en tidlige sommermorgen, og løfter husets beboere ud af sengene. Måske ? 
Så enkelt kan det gøres, men som alt andet godt design, det enkle er det sværeste.






Haven i Maj, med de hvide iris, langs med vandkanalen, med de smukke bløde Alpiller bjerge i baggrunden.




Det kan da også fryse i Provence, men selv i vinterens dyb, er haven smuk og dragende. Det er et skoleeksempel på den arkitektoniske værdi af grønne og klippede vækster.



Under blåregnen, lys og varme, en dag i april måned, hvem kunne ikke have lyst til at indtage frokost her. Jeg er solgt.


Billederne har jeg tyvlånt fra Vicki Archers blog, men jeg synes haven og huset er så fascinerende at I også skal se det. Hun har udgivet 2 bøger, den ene french essence. se mere på vickiarcher
Haven og huset er familiens private sommerbolig og ikke umiddelbart åben for besøgende.

Håber I vil drømme med.


15 kommentarer:

Sussi / Sussinghurst sagde ...

Åhhhhh......

Vivi sagde ...

Så smukt :-)
Det er da vist en af jeres inspirationskilderne til jeres have.

Henrik sagde ...

Hej Vivi, så absolut, vandkanalen...men resten bærer også elementer til haven, De er så mange klassiske træk, som hører til i en sydfransk have.
Venligst
Henrik

Unknown sagde ...

Superflot Henrik, tak for turen i Vickys have, det er en drøm at se på. Sikken megen inspiration. Men jeg kan se der sker også mange ting hos jer. Hold humøret oppe, det bliver godt! Forstår hvis I er lidt utålmodige. Her i haven har det taget 3 måneder blot at få lagt dræn på nordsiden af vores hus samt nedgravet en faskine. Så forstår godt det med håndværkere. Kh Tina.

www.AnettesFlora.com sagde ...

Utrolig smuk have du viser, og den føles yderst behagelig, tak for kigget:-) er vild med de søjleene? og den effekt de har!
Hilsner Anette

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hvor er der smukt. Jeg syntes jeg kan se nogle af rammerne godt vil kunne lade sig gøre, syd for Aarhus. Og huset ligner jo til forveksling ret godt.
Stemningen er slet ikke til at tage fejl af når man ser billederne, den har i fanget godt, jeg er imponeret :o)
Rigtig god dag.
Hilsner fra Linda

Jette sagde ...

Hej Henrik.Du kan tro at jeg gerne vil drømme med.For sikke da et smukt hus og have.
Er vild med de paraplylignende træer og de smukke søjlecypresser?
Haven er bare SÅ gennemført og smuk.
Så der er vist mange ideer i kan bruge i jeres have.
God dag Jette

HAVELIV sagde ...

Som du siger Henrik, det enkle er det sværeste....wow hvor er det en kæmpe inspirationskilde for Jer.og de slanke cypresser der stråler mod himlen....tak for du delte dine drømme...og det flotte byggeri af gammel karakter...guf.

Livsnyderhaven.dk sagde ...


Smukt. Smukt.
Det er godt at have havedrømme.

Havetanker Maria

Henrik Mikaelsen Havehjernen sagde ...

Smukke, smukke billeder - svært ikke at forelske sig i sådant et sted. Synes da også jeg genkender træk fra din egen haveplan, så mon ikke der "snart" findes en århusiansk udgave?

Esther - Min lille store have sagde ...

Meget flot have, intet under I er inspireret af den :)

Kjeld Slot sagde ...

hej Henrik
1000-Tak for billederne af den smukke franske have med de smukke akser, de vertikale linjer, enkeltheden i fladerne og det distinkte og tilbageholdte plantevalg, - et skoleeksempel på hvorledes man kan opnå stor styrke i at fravælge og hvorledes et hus og en have igennem al sin simpelhed, spiller stærkt sammen med omgivelserne udenfor haven. - Jeg er netop blevet opfordret til at tegne en ny have til et stenhus i en middelalderlandsby omgivet af bjerge, to timer i bil, vest for Lyon. Man kan godt ryste lidt på hænderne, når man skal i gang med sådan en opgave i et land med så stor og rig en havetradition som Frankrigs.
Glæder mig til at se hvorledes jeres smukke sted udvikler sig de næste år.
bedste hilsener
Kjeld

Henrik sagde ...

Hej Kjeld.
Skal De tituleres hr landskabsarkitekt Slot fremover?..... nej det tænker jeg ikke ville passe, men anerkendelsen blandt ligemænd er da også på sin plads. Det er sjovt, nogen gange, jo mindre et land jo mere snobberi. Privat haven er den vigtigste eksponent for det grønne liv og dyrkelsen af æstetik. Jovist der er mange parceller vi ikke behøver at omtale, men de bedste kunder må dog være de passionerede haveejere. De for hvem man som have og landskabsarkitekt , kan støtte og fremme i deres søgen efter havelykke. For det er det man giver, og modtager. Lykke over det der skabes og lever i kræft af egen indsats. Ingen offentligt plads eller have, føler og giver den kærlighed som privathaven. Just my two cents
NB kunne ikke kommentere på din blog, så du får den her.
Henrik

Ulla sagde ...

Hvor ser det smukt ud, jeg har gået og drømt mig væk på ferie til sydfrankrig siden du lagde indlægget op. Man kan jo ligefrem dufte haven... :)

Henrik sagde ...

Hej Ulla, ja hvem drømmer sig ikke væk til sommer og solvarme på ryggen. Med cikadernes sang og en blid varme der bare omslutter alle, samt duften af lavendel og rosmarin. Uha jeg ville gerne lægge mig på græsset i Vicki´s have.
Henrik.