onsdag den 23. marts 2011

Simpel såning af solhat

Echinacea Purpurea


Solhat har tidligere været lidt et smertensbarn for os, men efter råd fra bla. Frøken solhat og Claus Dalby prøvede jeg i efteråret at så i potter udenfor. Jeg skal da lige love for en succes det er blevet.


I starten af nov 2010, tog jeg blot et hoved med tørre frøstande fra hver af mine 3 sorter, dernæst smulerede jeg det på overfladen af en god så og priklemuld i hver sin potte. Jeg dryssede et meget tyndt lag jord over og satte potterne udenfor ved døren til drivhuset Nu måtte de klare sig selv.


10 marts satte jeg dem indenfor på gulvvarmen....vente...vente....det virker nok ikke. Okay en enkelt spire kom da op, men så. Ja resultatet taler for sig selv, kimplanterne står alt for tæt, men sådan er det jo med succes.


Nu skal de bare prikles ud og kæles lidt for i mit nursery.

Denne såmodel vil jeg prøve med flere forskellige stauder til efteråret igen.

19 kommentarer:

Susanne sagde ...

Der er da rigtig mange flotte kimplanter :-) Jeg har lige sået solhat indenfor efter så-anvisninger fra frøfirmaet, så jeg er da spændt på om de spirer. Ellers har jeg frø tilbage, som jeg kan så til efteråret for at følge din metode.

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Det er så dejligt når tingene lykkes og dit eksempel er da forrygende:) Forsat held og lykke med pasningen af de små!

Nette sagde ...

Hvor herligt! Tak for inspirationen. Vi vil da gerne se, hvordan de små udvikler sig.

Unknown sagde ...

Oj, vilket bra inlägg!!! Tack! Det ska jag också pröva nästa år! Sparar det här tipset i mitt "arkiv":)
Ha det gott,
Charlotta

Vivi sagde ...

Det ser rigtig lovende ud, med alle de små planter :-)

staudecafeen sagde ...

Ja solhatten er taknemlig:) Anne Gine

Gro sagde ...

Det ser da rigtig vellykket ud.:-) tillykke! Hvis det var mig der skulle plante dem om så ville mindst havdelen gå til. Pøj pøj med de små planter :-).

Henrik sagde ...

Jeg har tidligere sået efter anvisningen på pakken, og dette har må jeg indrømme været af begrænset succes ca. 20 % spire. Men tak ikke mig, jeg har blot fulgt de gode råd fra andre.
Ompriklingen glæder jeg mig til, tænkt alle de fine planter jeg får og kan dele ud af overskuddet. Skal nok senere lægge billeder ud af væksten.
Henrik

Frøken Solhat sagde ...

Fantastisk som de spirer Henrik - godt at se.......og tricket med gulvvarmen slår aldrig fejl :0)Det bliver et mekka for sommerfuglene blandt lavendler og solhat i den franske have i år ;0)

Hvad hedder solhatten på billed nr. 3? Er det doubledecker på vej eller en anden?

Forårshilsner fra det midtjydske :0)

Floras univers sagde ...

Ej, hvor herligt - kan godt forstå du er glad. Det bliver dejligt at prikle dem om! :)

krepsemor sagde ...

Du kommer til å få en hel skog av solhatter! Snakk om spirevilje =) Solhatt er en vidunderlig plante. Jeg sådde i januar og satte ut i snøen, og det er fargeblanding, så det blir spennende å se hva det blir!

Frøken Solhat sagde ...

Tak for dit spørgsmål omkring vintergækker og Dorothealiljer :0)

http://froekensolhat.blogspot.com/2011/03/dorothealiljer.html

....mit indlæg omkring disse affødte en invitation til at komme og grave et par klumper vintergækker op i en have lige i nærheden - så snart drager jeg afsted med spaden :0)

Rigtig god solrig søndag til dig og fruen
Dorthe

Henrik sagde ...

Hej Krepsemor. Mine frø er muligvis også blandinger da solhat vist krydser sig nemt og jeg tog jo bare frø fra sommerens hoveder. Det må tiden jo vise.

Dorthe, man kan vist aldrig få for mange løgplanter, når bare man selv har inviteret dem.

Henrik

Kristine M.V. Hansen sagde ...

Hej Henrik

Ja, man kan blive overrasket. Jeg kastede mig ud i såning af hvide jordbær - havde ikke helt tiltro til det ville lykkes (jordbær skal da formeres ved afløbere!!!! :-) men jeg skal love for, at de er søde, de små.

Solhat har jeg ikke sået, men måske det skal prøves næste år.

Jeg har godt gang i studenternelliker, som "bare" bliver bliver plantet ud i køkkenhaven (de blomstrer jo først næste år).
Jeg har også forsøgt mig med Akelejer... det bliver spændende.
Og så er der jo sommerblomster og grønsager - jeg kan love dig for, at mit lille hjem ligner lidt af et gartneri.
Ved godt det er et forfærdeligt sammensurium - jeg er nok ikke garvet nok endnu, til at vælge det bedste ud, men skal prøve lidt af det hele :-)
Hils fruen fra mig...

Henrik sagde ...

Frøken Solhat spurgte til foto nr 3, hvilken echinacea ?
Den hedder "Echinacea Pink Poodle" se evt link
http://www.blomstenogkrukken.dk/product.asp?product=1106 her kan den købes. Min er ganske vist købt på blomstermarked ved botanisk have i Århus.

Henrik

Gabriel Rochard sagde ...

Thanks for your visit Henrik and for this nice post dedicated to Echinacea ! Have a great trip to France.

Lavendelkrogen sagde ...

Kære Henrik
De er simpelthen så flotte dine solhatte. Jeg kommer nok til at anskaffe mig den hvide også. Har faktisk et brev røde frø liggende fra Frøtorvet (Purpurea Bravado), som jeg ikke har fået sået endnu. Måske jeg skulle prøve det med gulvvarmen og håbe på, at jeg kan nå at få mange flotte og store solhatte i år.
Ha´ en rigtig god aften.
Hilsen Dorthe Christina

Susann sagde ...

Kære Henrik

Så har jeg da fået forklaringen på hvorfor mine solhat absolut ikke spire. er netop i gang med 2. forsøg dette forår og der er ikke tegn på at nogen af frøene spire. Gulvvarme, gulvvarme det skal der tilsyneladende til. Tak

Henrik sagde ...

Kære Susann
Mange frø spirer bedre ved undervarme, men jeg har selv også læst og efterprøvet vigtigheden af stratificeringen dvs. mange stauder skal have en kuldeperiode før de vil spire.
Derfor vil jeg råde dig til at vente til det sene efterår . Her sår du i en potte stiller den udenfor over vinteren og til marts tager du den ind på gulvvarmen :-)
Hilsen

Henrik